Els productes KM 0 estan de moda (II)
La marca d’origen andorra (PAAA) és un valor afegit
Els productes Km 0 són tendència des de fa algun temps perquè enllacen amb una filosofia de vida on prevalen els valors ecològics i de respecte al medi ambient. És un tema de conscienciació i de prendre’s molt de debò la necessitat d’engegar sistemes de producció sostenibles i racionals que garanteixin la continuïtat dels recursos per a la nostra generació i les posteriors.
L’any 2014 va ser creada una marca amb l’objectiu de situar sota una única identitat les diferents produccions locals que tenien el seu origen a les explotacions agràries o en microempreses dedicades a activitats de tipus artesà a Andorra (PAAA). La realització d’aquesta nova imatge de marca s’emmarca en el programa del Govern d’ajuts indirectes a les produccions agroalimentàries locals i produccions alimentàries artesanes que actualment agrupa 21 productors, mentre que a l’any del llançament, el 2014, n’eren 13, i el 2015, 18. Es tracta d’una marca col·lectiva que agrupa produccions i productors ben diferents. Cadascú disposa de la seva pròpia imatge i ha construït la seva pròpia estratègia per situar-se al mercat.
La marca inclou productors autòctons molt diversos, com vi, cervesa, embotits tradicionals, plats cuinats, confitures, licors, mel, carns fresques, ous, trumfes, productes de l’hort, xarop d’avet o productes cosmètics naturals. Actualment “hi ha molta creativitat” dins l’àmbit alimentari, però també en d’altres, com el dels cosmètics, o la creació de productes manuals.
En aquest sentit, s’ha fet un treball important per aconseguir identificar els elements comuns a tots els productors i utilitzar-los com a reclam en tots els elements produïts, valors com els que han d’acompanyar una determinada producció per a poder incloure-la sota la marca PAAA: origen Andorra, identitat, esforç, rigor, qualitat, treball de tipus artesà, etc.
El ministeri de medi ambient, agricultura i sostenibilitat i els productors adscrits a Productes Agrícoles i Artesans d’Andorra comparteixen que iniciatives com aquesta han d’ajudar a aconseguir uns hàbits de consum més responsables, més respectuosos amb el nostre medi ambient alhora que es promou, encara que sigui de forma molt modesta, la diversificació de l’economia i contribueixen també d’alguna manera a ser un reclam turístic més.
Un dels passos fets per contribuir a aquesta promoció, i també per fer augmentar la xifra de la vintena de productors adherits sota la marca, s’ha creat un grup de treball interdepartamental, on forma part Agricultura, però també Sanitat, la duana, l’Oficina de Marques o Comerç. Sovint “són persones que estan soles a l’empresa” i ho han de fer tot, des de la producció fins a la comercialització i la gestió administrativa. A ells se’ls vol facilitar els tràmits administratius, com les exportacions de Duana, controls de qualitat o registres sanitaris i nosaltres com a ciutadans i consumidors també hi hauríem de contribuir, podem estar orgullosos de cadascun d’aquests petits productors per la gran qualitat dels seus productes i l’ímpetu de seguir endavant en un món comercial tan competitiu.
Fem les coses bé, siguem exigents amb la qualitat, siguem generosos amb el que tenim, siguem agraïts i sobretot siguem coherents en la nostra alimentació i la nostra manera de consumir!