Tema de la setmana - 7 DIES

Còctels, mescla de sabor i intuïció

Augmenten els locals amb begudes d'avantguarda al país

Còctel 'Nunca dugas de esta agua no beberé' d'Aitor Estela

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Un bon còctel conquereix els sentits. És tot un conjunt d’aromes i colors, combinat amb la música i converses del local i, per suposat, una mescla de sabors que busca sorprendre el client. Si bé és una beguda molt associada a la nit, cada còctel té la seva hora, “hi ha de tarda, d’aperitiu i alguns que són digestius”, explica el mixòleg Vicenç Mora, director de la cocteleria Glops Palau de la Seu d’Urgell. “Es pot esmorzar amb una mimosa o un bellini, que tenen suc”, afegeix Aitor Estela, propietari de la cocteleria l’Atelier a Andorra la Vella.

Els bàrmans reivindiquen el valor gastronòmic del còctel més enllà de l’alcohol, “el client ha de tenir satisfacció per la qualitat i no per la quantitat d’alcohol”, assegura Mora. “Estem vivint una època daurada de la gastronomia i això també significa una revitalització del còctel”, assegura Estela. “La gent està cansada de prendre mojitos, al client li encanta trobar un còctel exclusiu”, afirma Andrei Bleze, bàrman del Hard Rock Cafè amb catorze anys d’experiència en el sector. Els bàrmans creuen que és un bon moment per apostar en la cocteleria. El propietari de l’Atelier s’ho va “jugar tot a una carta” perquè tot i que en el passat ha vist tancar alguna cocteleria, creu que Andorra és un lloc on pot prosperar el negoci. S’ha situat estratègicament al centre de la ciutat, prop de molts restaurants perquè els seus còctels són “la guinda després d’un bon sopar”. La cocteleria del país beu de les tendències d’Espanya i França, països amb ciutats punteres en begudes d’avantguarda. El client també pot trobar cocteleria americana a llocs com el Hard Rock Café. A més, apunten el preu com un factor diferencial. “Segurament enlloc a Europa trobes còctels de qualitat tan barats com a Andorra”, indica Estela. L’oferta de còctels està garantida als hotels més luxosos del país i a les pistes d’esquí. Els últims anys s’està fent un esforç per apropar aquestes begudes al centre de la capital i a un públic més local. Reconeixen que encara queda molta feina per fer. “Hi ha poca oferta, a l’Atelier i al Chester és on es fa una cocteleria més innovadora”, afirma Bleze.

A les cocteleries asseguren vendre una experiència. Veure’ls preparar els combinats sovint ja ho és. Poden explicar una història entorn de la beguda, cantar o simplement deixar el client bocabadat amb la presentació del còctel. Un No digas de esta agua no beberé se serveix dintre d’una petita banyera i un English Breakfast dintre d’una tassa de te. Un bàrman ha de tenir “criteri propi” i donar allò que creu que més li escau a cada client, opina Estela. “Hi ha una feina de moltes hores al darrere per conèixer el licor i la combinació de diferents sabors”, afegeix Mora. “La regla número u en la cocteleria és encertar amb el còctel”, apunta Estela. L’hora del dia o si el client a sopat o no són factors determinants en les seves recomanacions. Amb la seva carta amb còctels d’autor intenta sorprendre el client. Veure la reacció d’una persona quan tasta un còctel seu per primera vegada és el que més li agrada. Considera que per encertar, més enllà de saber fer un còctel, tenir “molta intuïció, és un 80% de la feina”. Andorra s’obre camí en el món de la cocteleria participant per primera vegada en un concurs internacional, el Bacardi Legacy. Aitor Estela i Andrei Bleze són els dos representats que es disputen passar a la final, que se celebrarà a Amsterdam per competir amb participants d’arreu del món. “Els concursos donen visibilitat a llocs petits com Andorra”, celebra Mora. Per a Bleze això pot ajudar el fet que més gent s’especialitzi en el país. Estela assegura que és indiferent si es classifica ell o Bleze, perquè en aquest cas qui de segur gua-nya és “la marca Andorra”.

CÒCTELS SENSE ALCOHOL

Molts dels còctels més coneguts tenen la seva versió sense alcohol. Coneguts com a mocktails, els bàrmans asseguren que poden ser tan plaents com un que sí en porta. “Un smothie no deixa de ser un còctel”, explica Aitor Estela, que compta amb nens i joves també entre la seva clientela a l’Atelier. “A vegades és més bona la combinació sense alcohol”, afirma Vicenç Mora.

tracking