FARMÀCIA
Els professionals de la salut, 'influencers'
Caldria anar a la farmàcia abans d'automedicar-se
En aquests temps en què preval la consulta a Internet, els professionals de la salut hem de bregar amb pacients amb un excés d’informació que no saben gestionar que en l’argot professional anomenem Dr. Google. Els pacients que volen o tenen un diagnòstic miren la malaltia o els símptomes per Internet i es troben que poden morir per un simple herpes labial. Hi ha qui, gràcies a la xarxa, ja ha fet una carrera i diversos màsters en temes de salut. El món d’Internet rivalitza, amb freqüència, amb les recomanacions de la veïna del tercer o del cunyat de torn, que han cursat una carrera sanitària a la prestigiosa universitat de la vida. Els farmacèutics hem detectat que moltes veïnes (i cunyats) s’han passat a les xarxes socials.
Pots trobar a Instagram i a Facebook molta gent venent productes de marques com 4Life o Herbalife, que són productes per perdre pes, detoxificar o millorar la salut en general. Són persones corrents que fan un curs de formació d’unes hores (o no) en un hotel, discoteca o creuer, els van presentant productes entre mojitos i ja es troben preparadíssims per vendre productes alimentaris i millorar la vida dels altres. Ells compren els productes que venen a una altra persona, i aquesta persona que els ha venut els productes els ha comprat a una altra... aquestes vendes són les anomenades piramidals. Això pot tenir un risc per a l’economia d’aquesta gent que inverteix per vendre els productes. Queda una part molt important, i és que aquesta gent ven productes sense formació en nutrició o sanitària suficient, i molts d’aquests productes no són innocus. Nosaltres veiem les conseqüències desastroses d’una venda descontrolada de productes per guanyar diners. Hem vist molts casos de persones que són estafades per culpa d’aquests productes i ningú no ho denuncia.
Un altre problema de salut que ha sortit recentment en l’àmbit de la farmàcia és el dels influencers que recomanen productes per als quals es necessita recepta. La legislació diu expressament que no es poden anunciar productes que necessitin recepta. I ens hem trobat un cas molt clar d’una influencer del país veí del sud anunciant unes tovalloletes amb un potent antibiòtic (Eridosis) per curar l’acne. Sí que van bé les tovalloletes, però ha de ser un metge qui les recomani, perquè poden aparèixer alteracions gastroduodenals, trastorns hepatobiliars o de la pell i, a més, interaccionen amb anticonceptius orals o anticoagulants.
Cal posar en perill el pacient per un minut de glòria? I té un punt còmic quan argumenten que els productes com l’Eridosis només valen tres euros, ja que en ser amb recepta són productes finançats per la CASS i tenen un preu més reduït. Si nosaltres, que som professionals de la salut, no podem fer publicitat de medicaments amb recepta per no incitar al consum, és curiós que no multin persones que ho fan sense ser professionals de l’àmbit de la salut.
Un tema que ens preocupa és que cada vegada més la gent es pren els medicaments com si fossin caramels. I no saben el risc real que poden patir. Sobretot amb antiinflamatoris, com ara l’ibuprofèn, se’ls prenen com si fos aigua i no ho és. Abans d’automedicar-te pots acudir a nosaltres, preguntar i informar-te, és gratis i, a més, estem protegint la teva salut. Moltes vegades ens trobem que la gent parla de l’Orfidal com si fos una cosa banal, però són productes que creen molta dependència i no es poden prendre sense la supervisió mèdica. La teva veïna que te’l recomana perquè facis l’examen de conduir tranquil pot ser tan bona consellera com les influencers de medicaments amb recepta o com una venedora d’Herbalife