Cinema
Scarlett Johansson contra Disney
L’estrena de ‘Viuda Negra’ ha acabat en conflicte judicial
Natasha Romanoff s’ha acomiadat de l’univers cinematogràfic de Marvel, però Scarlett Johansson encara té alguns comptes pendents: l’actriu ha tramitat una denúncia contra Disney al·legant que la companyia va infringir les condicions del seu contracte en estrenar Viuda Negra a la plataforma Disney+. En efecte, va ser una sorpresa que la pel·lícula dirigida per Cate Shortland, i una de les més esperades de l’any, tingués una estrena simultània a les sales de cinema i en streaming (amb preu addicional). Però també és evident que la situació creada per la pandèmia de la Covid-19 ha canviat les regles del joc a Hollywood. Amb tot, Johansson denuncia que Disney va sacrificar el potencial de taquilla de la pel·lícula per fer créixer la plataforma audiovisual.
La demanda, presentada al Tribunal Superior de Los Angeles, estableix que a Johansson se li havia garantit una àmplia estrena en cinemes per a Viuda Negra en el moment en què es va signar el contracte amb Marvel, i que Disney ha interferit per al seu propi benefici. “Per què Disney hauria de renunciar a centenars de milions de dòlars en ingressos de taquilla en estrenar la pel·lícula als cinemes en un moment en què sabia que el mercat de les sales de cinema era feble, en lloc d’esperar uns mesos que aquest mercat es recuperés?”, es llegeix al text de la denúncia. “La decisió de fer-ho es va prendre, almenys en part, perquè Disney va veure l’oportunitat de promoure la seva plataforma d’streaming utilitzant la pel·lícula i la senyora Johansson, atraient així nous subscriptors mensuals de pagament, retenint els existents i establint Disney+ com un servei imprescindible en un mercat cada vegada més competitiu”. La denúncia estableix, a més, que Disney no va fer cap intent de modificar el contracte amb l’actriu un cop va prendre la decisió d’estrenar el film de manera simultània.
Disney al·lega que les circumstàncies eren, per descomptat, excepcionals: la pandèmia ha obligat nombroses produccions de Hollywood a retardar l’estrena una vegada i una altra, i ha portat les grans companyies a buscar noves finestres de distribució.
Tot i que és difícil demostrar que una estrena en streaming provoca pèrdues amb relació a la mateixa estrena en sales, Johansson no dubta a culpar Disney d’immiscir-se en el seu contracte, que és amb Marvel Studios. A més, la seva denúncia posa en evidència un dels aspectes més conflictius de les estrenes simultànies: el salari de les estrelles. I, especialment, les bonificacions que obtenen per cada èxit de taquilla que obtenen, i que es redueixen si els diners entren per una altra via. En el moment de la demanda, la pel·lícula havia recaptat més de 318 milions de dòlars a tot el món, una xifra notable però lluny de l’estàndard de les produccions de Marvel. Pel que fa a les possibles pèrdues de Johansson, s’han xifrat en uns 50 milions de dòlars.
La defensa de Disney basarà els arguments en el fet que el contracte amb l’actriu parla de “llançament ampli” en cinemes i no de “llançament exclusiu”, tot i que la intèrpret insisteix que abans de la pandèmia tots dos conceptes eren equivalents i no podia interpretar-se una altra cosa.