Música
'Autotune', l'instrument de la polèmica
El debat sobre l’ús d’‘autotune’ s’ha reobert a Eurovisió
Des que Andy Hildebrand va inventar l’autotune a mitjan anys noranta la polèmica sobre aquest instrument musical no ha cessat. Eurovisió va reobrir recentment el debat sobre la validesa d’aquest recurs, molt utilitzat en la música actual, amb la retirada de Luna Ki de la cursa per representar Espanya al festival de la cançó. La cantant va decidir no seguir endavant perquè l’organització no permet l’ús de l’autotune durant l’actuació en directe.
Però, en què consisteix aquest sistema? En realitat es tracta d’un software que corregeix l’afinació de la veu i pot generar efectes suplementaris. Hildebrand, geofísic aficionat a la música, va decidir traslladar els seus coneixements en enginyeria a la indústria del disc. Durant els seus estudis a l’Escola de Música Sheperd de la Universitat de Rice, es va adonar que la qualitat dels sintetitzadors no era prou bona quan intentava convertir les veus en format digital. Així, Hildebrand va aprofundir en l’assumpte per crear un algoritme de processament que permetia un so més suau i natural.
Hildebrand va adonar-se que el seu descobriment podria millorar la qualitat vocal dels qui no van néixer amb aquesta virtut. De fet, l’invent va néixer amb la intenció original d’emmascarar o corregir errors, tot i que més habitualment s’usa per crear diversos efectes.
De seguida, les productores i discogràfiques van veure els avantatges de la tecnologia de l’autotune fins a acabar convertint-se en un recurs musical que millora la veu dels intèrprets. L’invent s’ha estès a tota la indústria musical i artistes com Lady Gaga, Rosalía, C. Tangana o Jennifer López l’han emprat. Però si hi ha un nom lligat a aquest instrument és el de Cher. La cantant i actriu va revolucionar el panorama el 1998 amb el seu disc Believe, on va utilitzar aquest recurs per generar en la seva veu un efecte robòtic.
Tot i que encara avui dia té força detractors, l’ús de l’autotune s’ha deixat d’estigmatitzar amb el pas dels anys. Molts cantants l’utilitzen ja sigui per experimentar o per millorar les prestacions vocals. No obstant això, el Festival de la cançó d’Eurovisió no permet el seu ús durant l’actuació en directe. La seva normativa diu clarament que la cançó s’ha d’interpretar sense efectes vocals afegits.
La cançó Voy a morir, de Luna Ki, es va produir amb autotune i la cantant va decidir acomiadar-se del concurs. A través del seu compte d’Instagram va donar més detalls sobre la decisió: “L’autotune és una eina superenriquidora i potent per a la música actual i, almenys per a mi, representa el so d’una nova generació. En no poder utilitzar-lo per a la meva actuació en el #BenidormFest, m’he vist obligada a retirar la meva candidatura per representar Espanya a Eurovisió.”