15 anys del #hashtag
Han contribuït a ordenar i canalitzar gran part de la informació i els missatges que circulen per internet
Quinze anys. És el temps transcorregut des que es van començar a utilitzar els ara populars hashtags a les xarxes socials, que han contribuït a ordenar i canalitzar gran part de la informació i els missatges que circulen per internet, però també a determinar i conèixer els temes que susciten més atenció i el que acaben sent tendència.
El símbol # (hash) seguit d’una paraula o etiqueta (tag) han ajudat en els darrers anys tant a generar moviments socials com a denunciar abusos institucionals i polítics. Marcat en les agendes com a Dia de l’Internauta, cada 23 d’agost es commemora la publicació, el 1991, de la primera pàgina web d’accés públic, una data que enguany ha coincidit amb el quinzè aniversari de les etiquetes, que també celebren el seu dia en la mateixa jornada.
Com gairebé tot el que té a veure amb internet, no hi ha una data que marqui nítidament l’inici de res, i encara que molts usuaris ja estaven utilitzant el coixinet en un dels primers xats que permetien parlar en temps real a internautes de tot el món (el famós IRC), el nord-americà Christopher Messina va proposar el 23 d’agost del 2007 utilitzar les etiquetes a Twitter per agrupar temes. Una idea que va revolucionar el sector.
Promotor principal fa gairebé vint anys dels primers barcamp -esdeveniments oberts i participatius que se celebren simultàniament en diversos llocs del món, mai de manera presencial-, Messina va escriure aquell dia a Twitter: “Què et sembla l’ús de # per als grups?” Avui les etiquetes sumen en les xarxes socials centenars de milions de cites i acaben cada dia convertides -o no- en temes de moda, tendències o trending topics.
Els hashtags radiografien l’interès de milions d’usuaris per diferents assumptes i s’han estès i popularitzat ja a totes les xarxes socials. A Twitter triomfen entre les principals tendències les associades al dia de la setmana, a Instagram guanya per golejada cada any #love, l’etiqueta més recurrent per situar al costat de familiars, amics, parelles o mascotes, i a TikTok s’imposa #FYP, acrònim de For You Page (Per a tu).
Una radiografia dels assumptes que més interès desperten cada dia i que contribueixen a fer els més de 4.600 milions d’usuaris d’aquestes plataformes en el món, segons les últimes dades publicades en l’Informe digital 2022, elaborat per la plataforma Hootsuite i l’agència We Are Social. Stefano D’Orazio, director de Hootsuite per a Europa del Sud, subratlla que “les etiquetes ajuden els usuaris a trobar un contingut adaptat a les seves necessitats, però incloure-les en les seves publicacions implica també participar en una conversa i contribueix a donar major visibilitat a les publicacions”.
El nombre d’usuaris de xarxes ha crescut durant l’últim any, segons el citat informe, en més de 400 milions, i representa ja el 58% de la població mundial, que s’inclinen, en aquest ordre, per Facebook, YouTube, WhatsApp i Instagram. Els internautes són encara més, gairebé 5.000 milions de persones que representen al 62,5%.
La mateixa font assenyala l’eficàcia de les etiquetes i de la publicitat en les xarxes socials, ja que una quarta part d’aquests usuaris descobreix marques, productes i serveis precisament en aquestes plataformes, moltes de les quals inclouen ja les seves pròpies “botigues” en les quals milions d’usuaris fan les compres.