Innovació
L'impuls de la innovació transformativa a Andorra
Cal ser àgils i visionaris en un entorn canviant
Com descrivíem en un article anterior, “per què és important la innovació?”, la paraula innovar prové del llatí innovare i significa “renovar, millorar”. És, per tant, una condició intrínseca de la innovació el fet de millorar la qualitat de vida de les persones i dels hàbitats en els quals vivim.
Quan parlem d’innovació directament ens venen al cap grans exemples d’innovació disruptiva, aquella que apareix en un mercat ja existent i posicionat i el reconfigura a través de la creació d’un nou model de negoci, que sovint s’associa amb l’adopció d’una nova tecnologia o un alt risc en l’àmbit empresarial. Alguns exemples que estan presents en el mercat a dia d’avui poden ser Netflix, Uber, Airbnb, Tesla o Bizum, que van aparèixer tot creant una nova necessitat en els usuaris i segmentant el mercat anterior creant un nou perfil de consumidor.
Un cop aquests models de negoci entren al mercat, necessiten tenir certa estabilitat i un creixement constant i evolutiu: aquest terme s’anomena innovació incremental i s’associa a la millora contínua del producte o servei que s’ofereix sumant-hi noves funcionalitats. Apple és un clar exemple d’innovació disruptiva que, per tal de mantenir-se líder, periòdicament va adquirint noves funcionalitats i millores en els seus productes com l’iPhone, creant constantment noves necessitats als usuaris. Amazon ho va fer passant del negoci de la venda de llibres a ser la principal plataforma d’e-commerce al món.
La innovació transformativa s’associa a l’evolució necessària de les accions impulsades avui que veuran els resultats a mitjà o llarg termini en la millora de la societat i de l’ecosistema emprenedor i innovador del país. Des d’Andorra Recerca + Innovació promovem aquesta innovació a través de l’impuls de l’economia del coneixement. Ho fem mitjançant projectes i nous models com són l’hèlix quàdruple, en la qual s’estableixen sinergies entre diferents actors de l’ecosistema: sector públic, privat, acadèmic i empresarial, tenint com a centre l’usuari. Un exemple d’aquesta tipologia d’innovació és la definició, desenvolupament i impuls de l’Estratègia Nacional d’Innovació i Emprenedoria del Principat d’Andorra, un projecte viu iniciat el 2021 amb la vista fixada en l’any 2030, al qual s’han sumat diferents actors per tal d’implementar-la i que periòdicament es revisa per tal d’adaptar-se a les noves condicions i necessitats de l’ecosistema.
En un entorn canviant i volàtil és imprescindible ser àgils i visionaris per tal d’anticipar-nos i dissenyar el demà des d’una mirada sostenible i innovadora.