Tema de la setmana - 7 DIES

Plataformes amb publicitat

Un contingut audiovisual a la carta i il·limitat sense interrupcions publicitàries. Aquesta era la premissa en què es basaven fins no fa gaire les diferents plataformes de streaming.

Des del 2022, els plans amb anuncis s'han generalitzat

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Un contingut audiovisual a la carta i il·limitat sense interrupcions publicitàries. Aquesta era la premissa en què es basaven fins no fa gaire les diferents plataformes de streaming per distanciar el consumidor de tot allò que tenia a veure amb la televisió convencional.

Però les coses han canviat, i després d’un col·lapse generalitzat en els seus models de negoci, incorporar anuncis és el nou camí a seguir per la immensa majoria d’aquests serveis. Amazon Prime Video i SkyShowtime han estat les últimes a sumar-se a l’onada publicitària (vegeu requadre a la pàgina següent), després que Netflix obrís la veda el 2022. Des d’aleshores, HBO Max –de moment només als Estats Units–, i Disney+, l’any passat, han incorporat les pauses amb espots. L’usuari només pot evitar aquestes interrupcions si se subscriu a un pla premium, lògicament més costós.

“Entenc que les plataformes van viure un boom per la pandèmia i que després la cosa es va desinflar; per una part és lògic que ara busquin ingressos per publicitat”, comenta Joan Martínez, veí de la Massana de 32 anys, i espectador assidu de continguts en streaming. “Però, per altra part, també suposa un engany al clients. Durant molt temps se’ns va vendre que les plataformes eren un lloc lliure d’anuncis, allunyat de la tele de tota la vida”, lamenta.

En tot cas, a les compa­nyies els surten a compte aquests canvis. Per exemple, un estudi del Bank of America estima que, en el cas d’Amazon, els ingressos generats seran de prop dels 3.000 milions de dòlars pels contractes publicitaris, i de gairebé 5.000 milions pels usuaris que pagaran per no veure anuncis. Això sí, considera que la gran majoria de subscriptors no pagaran per eliminar la publicitat. “Fins i tot els plans sense anuncis s’estan encarint en moltes plataformes. S’ha aprofitat per fer una pujada de tarifes”, es queixa Erica Lima, resident a Andorra la Vella de 29 anys. “Apuntar-me al pla amb anuncis ni m’ho plantejo, perquè tampoc hi ha tantes interrupcions”, afegeix.

“A les xarxes socials la gent està molt emprenyada amb aquests canvis”, explica un altre usuari, Pol Carrillo, de 34 anys i veí de la capital. “Crec que a partir d’ara els clients es miraran molt més a quina plataforma s’apunten i durant quant de temps. Potser ja no surt a compte estar subscrit a molts serveis a la vegada”. La mateixa opinió és compartida per Elena Neira, professora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i experta en nous models de distribució audiovisual. “Probablement l’encariment general de preus provocarà una major rotació d’usuaris, que s’aniran donant d’alta i de baixa en diferents plataformes en funció del que vulguin veure en cada moment”, indica. Puntualitza, però, que “encara no hi ha estudis al respecte i és d’hora per predir quin serà el comportament dels subscriptors”.

Neira posa en relleu que la televisió a la carta amb anuncis no és ni de bon tros una cosa nova. “Als Estats Units ja fa anys que té recorregut, i plataformes com Hulu o Peacock ja disposaven d’aquestes alternatives”. El que sí representa una ruptura és l’expansió internacional d’aquest model, que sorgeix com a resposta a una crisi generalitzada del sector.

En aquest sentit, la professora de la UOC explica que el 2022 Netflix “fa saltar totes les alarmes a Wall Street amb una segona caiguda consecutiva de subscriptors, i això porta a un canvi de mentalitat: no pot ser que una empresa d’aquesta envergadura i que cotitza en borsa corri el risc d’entrar en dèficit”.

Per revertir la situació, es va optar per dues solucions complementàries. “Per un costat, aquests plans amb publicitat. Per l’altra, la supressió dels comptes compartits, una mesura tan impopular com necessària”. A partir d’aquí, altres canals de streaming han adoptat aquest paradigma. “De moment s’ha demostrat que aquestes solucions funcionen, perquè les compa­nyies no només han deixat de perdre subscriptors, sinó que n’han guanyat. Només Netflix va sumar 13 milions de clients en el darrer trimestre de l’any passat”, subratlla Neira. L’especialista tampoc considera que els plans amb publicitat suposin un retorn a la televisió tradicional. “La càrrega publicitària és menor: ni els usuaris es troben amb la mateixa quantitat d’anuncis, ni aquests són tan generalistes, sino que estan més acotats al perfil de client.”

Skyshowtime, l’última a fer-ho

Després d’augmentar notablement el ritme d’estrenes, SkyShowtime ha estat l’última gran plataforma de streaming a sumar-se a la tendència d’incloure publicitat. El portal, que emet produccions de Paramount i Universal, va comunicar recentment que a partir del 23 d’abril tindrà un nou pla de subscripció amb anuncis, més econòmic per als clients. A més, va anunciar que pujarà de preu la subscripció mensual actual, una tònica cada vegada més habitual entre les plataformes de vídeo sota demanda. Mentrestant, a partir del 9 d’abril, Amazon Prime Video també començarà a internacionalitzar el seu pla amb publicitat, que ja va començar a funcionar fa uns mesos als Estats Units i el Canadà. A diferència d’altres serveis, no hi haurà una modalitat bàsica i una altra premium: els clients veuran els anuncis per defecte i per deslliurar-se’n hauran d’abonar un recàrrec addicional d’1,99 euros al mes.

tracking