Una nina que no és només una joguina, sinó una icona. Aquesta és la Barbie qui, per primera vegada, serà la protagonista d’una exposició a Espanya. La mostra es titula Barbie, más allá de la muñeca i repassa els seus 56 anys d’història a través de 438 peces de col·lecció.
L’exposició –dissenyada per Enrique Bonet i coproduïda per la Fundació Canal de Madrid i l’empresa de joguines Mattel, amb la col·laboració de 24 ORE Cultura– es remunta a 1959 i recull les “transformacions socials” més importants dels últims seixanta anys a través de la seva protagonista. Així, recrea la història d’una nina “que ha evolucionat amb la societat des de la segona meitat del segle XX”, va explicar durant la presentació de l’exposició la directora gerent de la Fundació Canal, Eva Tormo.
La mostra, oberta al públic del 16 de febrer al 2 de maig en la Fundació Canal de Madrid, descobreix multitud de facetes curioses de la primera nina creada amb aspecte de dona, a través de vuit universos diferenciats però amb un denominador comú, l’estètica “refinada i sofisticada”, que ha convertit la Barbie en una “icona”, segons el comissari i expert en art i història de moda, Massimiliano Capella.
Una de les parts és Barbie Evolution, on es recull el seu naixement el 9 de març de 1959, i el seu debut en la Fira de la Joguina de Nova York, on es va presentar amb cintura fina, cames esveltes, pit generós i “trets típics” del prototip de dona americana de moda del moment, un model no pas exempt de crítiques. Recorrent la mostra s’observa com la icònica joguina ha experimentat canvis físics des de la seva creació, tant en rostre com en cos, i ha adoptat diferents races, cultures i estils ben diferents.