Tenia la sensació que la roba no seguia el nostre ritme. Per això vaig voler desenvolupar una peça antitaques, antiolor i antiarrugues, que aguantés sense problema el nostre dia a dia.” Federico Sainz de Robles, fundador de Sepiia, resumeix així quina és la filosofia de la companyia, que amb menys de dos anys de vida ja ven 300 camises al mes a través d’Internet, i té l’objectiu d’arribar a les 1.000 peces mensuals aquest any.
“El sector de la moda canvia constantment, però els dissenys no inclouen novetats en la part funcional. Això va ser el que em va impulsar”, afirma aquest enginyer en disseny industrial de 27 anys. Sainz de Robles es va introduir al món de la moda amb una idea molt clara. Crear productes funcionals, una mena de camises 2.0.
“Amb l’enginyeria he après que el disseny es basa a resoldre els problemes de la gent”, afirma. I s’hi va posar. El primer va ser provar fins aconseguir un prototip d’un material que no es taca, no s’arruga i no marca la suor. I com s’aconsegueix? “Són mètodes diferents per a cada característica. Per exemple, hem inventat un procés antitaques. Tractem el tèxtil amb una fórmula química només de la banda exterior. Són diversos components amb els quals hem treballat per conèixer la quantitat exacta a aplicar”, explica Sainz de Robles.
Les altres dues característiques principals de les camises de Sepiia –que no s’arruguen i que no generen males olors– s’aconsegueixen a través del material i de com se li dona forma. “Hem aconseguit que la peça sigui antiarrugues gràcies al tipus de fibra que fem servir, per la manera com la teixim i pel fixat final amb calor que es realitza. I l’efecte antiolor l’aconseguim pel fil utilitzat, elaborat amb una microfibra de polièster amb petites partícules de plata que neutralitzen les olors”, afirma el fundador de la marca.
L’objectiu, en tot cas, és fer un producte clàssic, perquè “quan et bases en dissenys segons les tendències, les peces moren molt ràpidament. Això passa perquè te’n canses i no perquè ja no estiguin en bones condicions. Per això apostem pel clàssic i no per camises cridaneres”, assenyala el dissenyador.
Una fórmula no patentada per por al plagi
La fórmula química emprada per evitar les taques no ha estat patentada per por que plagiïn la idea. “Per patentar-la hem de mostrar tots els passos de la recepta i la podrien utilitzar altres marques sense pagar tan sols de canviar algun pas”, explica el fundador de Sepiia, Federico Sainz de Robles. Tot el procés químic i tecnològic va començar a provar-lo als laboratoris de l’Institut tecnològic tèxtil d’Aitex, a Alcoi. “Allà vaig estudiar els diferents teixits, vaig veure els materials i tecnologies existents i com es podrien aplicar a la moda”, comenta.