7 DIES
Realitat virtual i realitat augmentada
Tant la creació d’entorns immersius substituint la realitat física com la superposició d’elements digitals al món real tenen molts usos pràctics.
Dues de les innovacions tecnològiques més transformadores dels últims anys han estat la realitat virtual (VR) i la realitat augmentada (AR). Tot i que sovint s’utilitzen indistintament, no són el mateix, i de fet es tendeix a confondre-les.
La realitat virtual crea un entorn completament immersiu generat per ordinador que substitueix la realitat física. Utilitzant dispositius especials com cascos VR (per exemple, Oculus Rift o HTC Vive), som transportats a un món digital on poder interactuar amb objectes i entorns tridimensionals. Els sensors de moviment dels cascos i controladors ens permeten moure’ns i actuar dins aquest entorn virtual.
Entre les aplicacions de la VR es poden destacar:
–Videojocs: els jocs de realitat virtual ofereixen experiències immersives i ens fan sentir com si fóssim part del seu univers. Títols com Beat Saber i Half-Life: Alyx han estat aclamats pel seu realisme.
–Educació: les aules virtuals permeten explorar llocs històrics, fer experiments científics o viatjar a l’espai. Això fa que l’aprenentatge sigui més atractiu i enriquidor.
–Aprenentatge professional: la VR s’utilitza per entrenar professionals en camps com la medicina, l’aviació i l’enginyeria, oferint un entorn segur per practicar habilitats crítiques.
–Teràpia i rehabilitació: aquesta tecnologia es fa servir en teràpies per tractar fòbies, casos d’estrès posttraumàtic o per fer la rehabilitació física.
Pel que fa a la realitat augmentada, superposa informació digital al món real. Utilitzant dispositius com smartphones, tauletes o ulleres especials, podem veure elements digitals que s’integren amb l’entorn físic. A diferència de la VR, no reemplaça la realitat, sinó que l’enriqueix amb informació addicional.
Algunes aplicacions de la realitat augmentada són:
–Jocs mòbils: títols com Pokémon GO i Harry Potter: Wizards Unite permeten als jugadors capturar personatges i objectes digitals en el món real. La fusió del joc amb l’entorn físic ha estat un gran èxit.
–Educació: l’AR facilita la visualització de models 3D interactius que ajuden els estudiants a comprendre millor els conceptes.
–Assistència tècnica: l’AR s’utilitza per proporcionar instruccions en temps real als tècnics de manteniment, que poden veure indicacions superposades mentre treballen en equips complexos.
–Publicitat i màrqueting: les campanyes publicitàries utilitzen AR per crear experiències interactives per als consumidors, com proves virtuals de productes o interaccions amb anuncis.