Black Friday de tots colors
Hi haurà grans descomptes del 25 al 27 de novembre. Es tenen sensacions dispars entre el petit i el gran comerç
Sens dubte, el novembre és un mes americanitzat. Després de Halloween, arriba el ‘Black Friday’ (‘divendres negre’). Aquesta festa comercial, nascuda a la ciutat de Filadèlfia als anys seixanta i celebrada l’endemà d’Acció de Gràcies, s’ha popularitzat avui dia arreu del món. I Andorra no n’ha quedat al marge. Malgrat el nom, el Black Friday de negre en té poc. Almenys per a alguns comerciants, que del 25 al 27 ompliran els establiments amb cartells que anuncien grans descomptes, de fins al cinquanta per cent, en una àmplia gamma de productes (moda, tecnologia, etc.). I és que, com assenyala el gerent d’Andorra 2000 i vicepresident de l’Associació de Comerciants de Riberaygua i Travesseres, Antoni Miralles, gràcies a aquesta jornada de gangues els comerços poden remuntar-se a un mes que tradicionalment “és fluix per als establiments”. Miralles es mostra satisfet amb el fet que cada vegada “l’impacte del Black Friday és més gran i més botigues se sumen a la festa”, i afirma que en aquest aspecte el país està a l’altura d’Espanya.
Hi ha qui veu el Black Friday més gris, però. És el cas de la presidenta de l’Associació de Comerciants de l’Avinguda Carlemany, Susagna Venable, que comenta que l’any passat, que hi van participar un centenar d’establiments, es va viure molta desigualtat i la jornada no va ser un èxit per a tothom. És per això que des de l’associació enguany no han plantejat cap acció concreta.
Venable parla referint-se als petits comerços, que a diferència de les grans superfícies, compten amb marges més baixos. “Acaben de sortir de l’Andorra Shopping Festival i no poden estar contínuament en promocions, és complicat”, explica.
L’Antoni Miralles, que advoca per una campanya en la qual participin els grans i petits comerços, planteja una solució: que el petit comerç planifiqui bé i amb antelació el Black Friday i busqui la col·laboració dels proveïdors. “És important que tota la cadena de valor s’afegeixi a la campanya”, destaca. Igualment, Miralles subratlla la necessitat d’una bona comunicació fora del país. En aquest sentit, cal dir que Andorra Turisme ha engegat una campanya de comunicació específica al sud de França i Catalunya.
Que el Black Friday ha arribat a Andorra és una evidència. I que no ho ha fet a tot arreu, i de la mateixa manera, n’és una altra. Com a prova de la discontinuïtat trobem, per exemple, que Pyrénées ha organitzat una campanya, i Illa Carlemany o els comerços del Pas de la Casa no, almenys de forma conjunta. Cada establiment anirà per lliure, alguns faran descomptes i altres no. Més que negre, a Andorra es viu el Black Friday de tots colors. També per part dels consumidors, entre els quals hi ha qui volen inaugurar les compres nadalenques i gaudir de les promocions, i qui no. Depèn de la butxaca, el temps, i les ganes.
També a internet
Per aprofitar les gangues del Black Friday no cal sortir de casa. L’empresa Amazon, per exemple, des del 14 fins al 28 de novembre, que serà el que es coneix com a Cyber Monday’, ofereix més de 10.000 productes amb descompte. El gegant del comerç online espera augmentar un 80% les vendes respecte del 2015.