El 'Fidget Spinner' arriba a l'escola
Molts centres estan prohibint l’aparell a classe
Gira a casa, al carrer i també a les escoles. Estem parlant de la joguina que està causant furor entre els nens i nenes: el fidget spinner. Es tracta d’una baldufa amb forma de petit dron que compta amb un eix central del qual en surten tres braços amb anelles i que s’ha de fer girar. En això consisteix el joc, que l’spinner doni voltes, i més voltes, el màxim temps possible. Els qui hi juguen el fan girar amb el dit, però també se’l poden passar d’una mà a l’altra, i fins i tot posant-se’l al nas o al front.
L’spinner va començar triomfant als patis de les escoles dels Estats Units, on es va inventar fa 20 anys, i ara ja ho fa a les zones d’esbarjo de mig món, incloses les del Principat. La moda s’ha estès, i també la polèmica. I és que, malgrat que l’aparell va néixer per ajudar nens amb autisme o trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) a calmar l’ansietat, ara la finalitat sembla haver canviat: la majoria dels nens i nens que l’utilitzen ho fan per pur entreteniment. Això està provocant les queixes d’alguns professors, que veuen com a les aules els alumnes fan girar l’spinner embadalits, i al demanar-los que el guardin al·leguen que “és per relaxar-se i millorar la concentració”.
El debat i les queixes, és clar, s’han traslladat a les xarxes socials, on un mestre d’Andalusia, Víctor Conrado, ha publicat una carta que s’ha fet viral. “El fin de curso del año 2017 ya pasará a la historia como aquel en el que los maestros intentaron dar clase mientras los niños daban vueltas y vueltas a su spinner, como si de un grupo de desintoxicación de alguna sustancia se tratase”, resa el principi del text. La carta acaba dient: ¿De verdad les estamos haciendo algún favor permitiendo que estén en mil cosas a la vez? Creo sinceramente que deberíamos dejar de desarrollar el consumismo a costa de desarrollar la mente de las futuras generaciones.”
Conrado denuncia la sobreestimulació dels nens i nenes, als quals no se’ls permet avorrir-se i als quals no se’ls ajuda a focalitzar l’atenció en una única cosa. Per a aquest mestre, doncs, l’spinner no és més que un element que descentra. Algunes escoles també ho consideren així i per això estan prohibint aquest element terapèutic a classe.
A tots els centres consultats al Principat l’spinner s’ha prohibit a les aules, però no al pati. En aquest sentit, l’orientador del col·legi Maria Moliner, Jorge Blanco, explica que “nosaltres gestionem l’aparell com qualsevol altre distractor”. En la mateixa línia el director de l’escola andorrana de la Massana, Gregori Gutiérrez, assenyala que “cap joguina entra a les aules”, i que al pati s’accepten “sempre que hi hagi una interacció entre els companys”. Des del col·legi Sant Ermengol, la cap d’estudis de primària, Teresa Armengol, afirma que han decidit vetar l’spinner a classe “perquè potser genera benefici a un nen però pot molestar el del costat, i hi ha altres mecanismes per calmar l’ansietat, com ara les boletes toves”. En això últim coincideix Meritxell Vidal, directora del col·legi Sagrada Família, que assegura que de moment cap nen o nena amb hiperactivitat els ha demanat utilitzar aquesta joguina giratòria.
La professora del bàtxelor en Ciències de l’Educació de la Universitat d’Andorra (UdA) Nadia Azzouz, té clar que el quid de la qüestió és en quin moment es pot utilitzar l’spinner. “Al pati? No té pinta de ser perillós. Però a l’aula no perquè descentra”, exposa. Una excepció per a Azzouz seria emprar-lo en una classe de tecnologia, “on resultaria interessant, per la finalitat educativa”. “Si la finalitat només és l’esbarjo, ja és diferent”, apunta.
Un invent sense patent
El fidget spinner va sorgir als anys noranta de la necessitat d’una mare de Florida, Catherine Hettinger, per entretenir la seva filla Sara, que patia debilitat muscular. Hettinger va patentar l’invent, però els drets van expirar el 2005 i no va renovar-los per falta de diners. És per això que ara qualsevol pot fabricar l’aparell i que la seva inventora no rebi ni un cèntim de les vendes milionàries.