Petits i estimulats

Cada vegada més bebès fan activitats com natació o anglès

Petits i estimulatsKids&Us Andorra

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Se’n diu estimulació primerenca i cada vegada són més els pares que la practiquen, conscients que el període de màxim desenvolupament del cervell humà és entre els 0 i els 6 anys. Ens referim al conjunt d’activitats per a nens d’aquesta franja d’edat que promouen una millora de les seves capacitats físiques, intel·lectuals i socials. Els cursos de natació per a nadons, o l’aprenentatge d’idiomes com ara l’anglès, en són exemples.

Aquí al Principat, fa més de vint anys que la Sílvia Lorenzo imparteix classes d’activitats aquàtiques per a nadons a Els Serradells. “Els primers anys venien mares franceses i angleses i de mica en mica han anat venint més pares d’aquí”, assegura. Actualment aquesta entrenadora, professora i monitora de natació ajuda a descobrir el medi aquàtic a uns 40 nens d’entre cinc mesos (quan ja tenen totes les vacunes bàsiques posades) i 3 anys. Ho fa amb la participació dels pares i amb l’ajuda de materials que van des de petites joguines fins a grans matalassos. “Als 2 anys els nens ja són capaços d’aguantar-se dins l’aigua i entre els 3 i els 4 comencen a nedar sols”, explica Lorenzo.

Els beneficis de la natació per als nadons? “No hi ha cap estudi oficial, però adquireixen un coneixement del seu cos, dominen més la respiració i treballen la tonicitat dels músculs i del sistema nerviós”, afirma Lorenzo. Un altre aspecte que assenyala és la millora del vincle afectiu entre el nadó i el pare o mare.

APRENDRE ANGLÈS

Cada vegada també hi ha més pares interessats que els seus fills entrin en contacte amb l’anglès des de ben petits. Responent a aquesta demanada, a l’acadèmia Kids&Us, a Andorra la Vella, ofereixen cursos a partir d’un any i de dos. “El nostre mètode és el natural english, i es basa a parlar els nens en anglès com si fossin nadius, com ho faríem en català”, comenta la coordinadora del centre, Queralt Boix. L’aprenentatge es realitza amb cançons, històries i jocs, i a través d’un peluix que fa de fil conductor en totes les classes (el Mousy per als bebès d’1 any i la Linda per als de 2). Tot cent per cent en anglès. “L’objectiu és que es familiaritzin amb el so, comprenguin indicacions i repeteixin algunes expressions”, apunta Boix, que ressalta que “està demostrat que els primers anys el cervell absorbeix més les llengües, així que com més aviat millor, i més fàcilment aprenen l’anglès”.

INCULCAR LA LECTURA

El 2006 a Andorra també es va posar en marxa Nascuts per llegir, un projecte de caràcter interdisciplinari (hi participen les biblioteques, l’hospital, pediatres, etcètera) que pretén promoure el gust per la lectura des del primer mes de vida dels nadons. Per això, i tal com explica Mercè Romero, de la Biblioteca Pública de Govern, “a tots els nens que neixen a l’hospital els regalem una motxilleta amb un conte”. A més, s’organitzen contacontes i xerrades per a pares.

Darrere de la iniciativa es troba la constatació de la importància que té la lectura en veu alta en el desenvolupament intel·lectual i emocional dels infants. Segons alguns estudis, els ajuda a millorar la relació amb els pares, i a desenvolupar el gust per aprendre, imaginar i crear. Explicar o llegir una història a un nen el primer any de vida afavoreix també l’adquisició del llenguatge.

tracking