Renovar l'armari amb segones oportunitats
El principal motiu de venda és el desús del producte i l'estalvi és un dels grans atractius
Una granota de motorista ha estat una de les últimes adquisicions que va fer el veí de la capital Roger Santos a través de l’app Wallapop, i titlla l’experiència d’adquirir roba i complements de segona mà a través d’aquests tipus d’interfícies en línia de “molt bona”. La veïna de la capital Elena Gea reconeix que també la fa servir sovint perquè pot vendre coses que “ocupen espai a casa i tinc aparcades a l’armari”, com ara unes botes d’esquí del fill que li van quedar petites. “De seguida vaig trobar comprador”, apunta.
Les aplicacions que ofereixen un ventall per donar una segona oportunitat a la roba usada a través de la compra, la venda i l’intercanvi no han deixat de créixer: Vinted, Facebook Marketplace, Milanuncios, Wallapop o Vestiare Collective són només algunes de les finestres de què disposen els internautes. Encara que hi ha detractors d’aquest tipus de vies per trobar estilisme. “Mai compraria roba de segona mà”, diu Isabel Ayuso, qui desconfia d’aquests mètodes per trobar outfits. El sociòleg Joan Micó explica que l’aparició d’aplicacions ha canviat la forma de comprar. Per exemple, el temps que es dedica a prendre la decisió d’adquirir o no un producte, una realitat que fa necessari “educar en la compra impulsiva”, assegura Micó.
Vinted va ajudar l’encampadà Vicent Martí durant una mudança per desfer-se de bona part l’armari, “com ara uns pantalons que em va regalar la meva exparella”. Però tenir un accés tan immediat a aparadors “em fa tenir coses d’altres per casa que no utilitzo”, admet. Anna Ruiz considera que la inversió que fa en els productes que troba per Milanuncios és “petita” i si alguna peça no acaba de convèncer-la després de rebre-la no li dona gaire importància. En canvi, Gea demana al venedor més detalls sobre l’article que comprarà si es tracta d’un teixit més car: “M’agrada saber que els diners que pago es corresponen amb allò que rebo, de vegades ho penso massa.”
Aplicacions
Vinted:Comunitat que permet als usuaris vendre, comprar o canviar roba i complements de segona mà. Wallapop:L’aplicació de moda per trobar utilitat a allò que ja no s’utilitza. Depop: Combina la compravenda amb les xarxes socials. Cal fotografiar el producte, afegir una descripció i compartir-la per començar el negoci. Vestiare Collective:Un espai per a peces i accessoris molt cuidats de luxe.
RENDIBILITAT
Un dels principals avantatges que els usuaris troben a les plataformes que centren la seva activitat en la venda de roba de segona mà és la relació qualitat-preu. “Pots trobar coses noves per la meitat de preu”, assegura Santos, qui va estalviar-se una bona quantitat de diners a l’hora de comprar la granota de motorista a un noi que “només l’havia fet servir un parell de vegades”. Rosario Carretero confessa que no ha tingut temps d’obrir-se un compte a alguna de les aplicacions, però no dubtaria a comprar perquè “és una oportunitat per trobar peces modernes a un molt bon preu”. Gea, que utilitza Wallapop, més enllà que per vendre roba té clar que el negoci està en auge “perquè cada vegada hi ha més amigues que s’uneixen”.
LA INCERTESA ‘ON LINE’
L’estat en el qual es rebrà el producte sol·licitat és una de les majors preocupacions dels usuaris. “Mai invertiria una quantitat important de diners en una jaqueta que només he vist per una foto i que pot perdre’s pel camí”, diu Gea. L’escaldenc Rubèn Carrasco coneix les plataformes però desconfia a l’hora de llançar-se a la piscina amb la primera compra perquè “si trobo una samarreta que m’agrada però només en tinc una foto no sé si m’anirà bé o no, i si he de perdre el temps provant-me’n una de segona mà, la prefereixo nova”. La seva mare sí que és aficionada a la compra mitjançant aquesta via i “sempre troba coses a la pàgina de Segona mà a Andorra”.
L’ús responsable d’aquest tipus d’aplicacions pot ajudar a trobar una segona vida útil a unes peces de roba que anirien a les escombraries deixant una petjada ecològica. No obstant això, Micó posa l’atenció en els impulsos que de forma continuada assalten la societat: “Està motivada per un desig instantani per donar una felicitat instantània, però que desapareix tan ràpid com havia aparegut.”
Curiositat
Una de les indústries més contaminants del planeta és la tèxtil. Europa supera els 16 milions de tones residuals provinents de la roba, que cada vegada té una vida més fugaç. És aquí on el negoci del lloguer ha trobat un lloc. Per una banda, permet a l’usuari fer canvis de roba constantment d’una forma més econòmica i, per l’altra, contribueix a eliminar la tendència d’usar i tirar.