Fer turisme a casa
La crisi de la Covid ha capgirat els hàbits vacacionals
Davant una emergència sanitària que sembla no tenir data de caducitat, les restriccions de mobilitat entre els països han paralitzat un model turístic hiperglobalizat, que cada any mou milions de persones a la recerca de destins com més exòtics millor. El coronavirus ha capgirat aquests hàbits vacacionals i davant la incertesa pel que pugui passar –no només en l’àmbit sanitari, sinó també en l’econòmic– arreu del món s’està imposant el turisme intern i el destí de proximitat.
També a Andorra, com exemplifica el cas de la Núria Álvarez, veïna de la capital de 39 anys. “Tal com estan les coses no em vull arriscar a contractar un viatge i que s’hagi d’anul·lar a l’últim moment”, explica. A més, ressalta que “molts països estan començant a restringir l’entrada a ciutadans d’Andorra. Planificar unes vacances ara és jugar-se-la”. Per això, aquest estiu ha apostat per una alternativa més propera: “Hem passat uns dies a la Costa Daurada, en família, i també hem aprofitat per fer algunes excursions per Andorra. Hi havia llocs del país que encara no coneixíem.”
Després de la llarga quarantena, descobrir –o redescobrir– el patrimoni natural andorrà és una de les opcions preferides dels residents. “El confinament ha fet que es posi més en valor la natura, es busca més que mai el contacte amb l’aire lliure”, exposa una encarregada de l’oficina de Turisme d’Ordino, tot afegint que aquest any “estem rebent més que mai consultes per part de gent d’Andorra”. Des d’aquest punt de vista, destaca que “molta gent que aquest any s’ha quedat aquí està aprofitant per explorar indrets del país que encara no coneixia”.
La mateixa tendència s’ha observat a la vall d’orient. Segons les dades facilitades pel comú de Canillo, l’oficina de Turisme de la parròquia està rebent més consultes que mai per part de residents. El mes de juny, per exemple, es van registrar 139 visites de ciutadans del país, més del doble que les 58 corresponents al mateix període del 2019. Al juliol també hi va haver un increment, tot i que menys acusat: es va passar de 86 a 121 consultes.
El canvi de paradigma respon al fet que “encara hi ha por al coronavirus i a la inestabilitat econòmica que pugui comportar”, de manera que “la gent del país està aprofitant per descobrir amb tranquil·litat aquells indrets que en el seu dia a dia no té temps de visitar”, indica la responsables de l’oficina de Turisme d’Andorra la Vella, Carolina Cuberes.
Per la mateixa raó, també estan percebent un increment gradual de turistes de Catalunya i el sud de França. “Són visitants que escullen Andorra per la seva proximitat i pel fet que s’hagi practicat el test de la Covid-19 a tota la població. Aquest turisme està superant de mica en mica la por al virus i veu que Andorra és un país també segur des del punt de vista sanitari”, relata Cuberes.
Entre les activitats preferides a la capital hi ha les visites guiades i teatralitzades pel centre històric, així com les propostes de senderisme. “Els camins de la parròquia, o propostes com la Ruta del tamarro, més familiar, són el que més ens demanen. Es busquen llocs més tranquils, espais oberts i de muntanya”, agrega.
Les agències de viatges també s’han hagut d’adaptar a la nova situació. “Tot això ens ha obligat a reinventar-nos i anar a cercar el turisme interior, la gent que es queda”, explica Bianca Meeuwissen, guia turística i responsable de l’agència receptiva My World Of Experiences. “Ens hem adonat que hi ha molt de potencial en aquest sentit, perquè molts residents a Andorra no coneixen bona part del patrimoni que tenim al país, com ara el parc del Comapedrosa o la vall del Madriu”.
Meeuwissen corrobora que “el client d’Andorra busca sobretot entorns naturals”, que ha fet que “es dispari l’oferta d’activitats a l’aire lliure”. Una bona mostra d’això és la iniciativa que la mateixa Meeuwissen ofereix en col·laboració amb el comú de la Massana, uns banys de salut que es desenvolupen a la zona del Comapedrosa, i que combinen les passejades per la natura amb exercicis de respiració conscient, meditació, estiraments o ioga. “La pandèmia ha comportat un canvi de xip i que hi hagi un major interès per la salut i el benestar”, remarca.
L’agent de viatges creu que, a curt i mitjà termini, el país “haurà de tenir més present que mai el turisme intern i de proximitat”, perquè els viatges organitzats de països més llunyans “poden trigar a recuperar-se, perquè l’escenari és molt fràgil”. En qualsevol cas, demana als polítics que expliquin “molt bé els passos que ha fet Andorra per contenir la pandèmia”, per evitar “que entrem a més llistes negres”.
CAL SABER
POTENCIAR EL CONSUM INTERN El període de desescalada ha anat acompanyat de diverses campanyes i iniciatives per potenciar el consum intern i fer conèixer el patrimoni cultural del país. Durant el mes de juny, per exemple, tots els equipaments que integren la Taula de Museus d’Andorra van ser gratuïts, amb la voluntat de reactivar el sector i permetre a residents i turistes redescobrir aquestes instal·lacions després de dos mesos i mig de tancament. D’altra banda, el Govern també ha llançat una campanya de consum intern tant en comerç i restauració com en recintes de lleure i centres culturals.