Comerços davant el coronavirus
El sector ha notat força la caiguda del turisme
"Reconec que m’agrada comprar roba, però des que han reobert les botigues amb prou feines hi vaig. Només si és estrictament necessari, per comprar alguna peça que em faci falta o per fer algun regal.” El testimoni de la Gemma Domínguez, escaldenca de 32 anys, és força representatiu de la situació en què es troba el petit comerç arran de la crisi del coronavirus: fora dels productes de primera necessitat –bàsicament alimentació– comprem l’imprescindible i ens ho mirem més a l’hora de fer una adquisició.
Els comerciants ho atribueixen a una doble causa: per un costat, es manté certa por a compartir espais tancats amb altres persones, encara que es respectin les mesures d’higiene i les distàncies de seguretat. De l’altra, la situació precària d’algunes famílies a causa de la pandèmia, o el temor que la situació econòmica empitjori, s’ha traduït igualment en un descens de les vendes. A això cal sumar-hi un turisme que també ha caigut força.
“Si puc anar fent és gràcies a les ofertes. Els preus que tinc són força competitius i sempre hi ha algú que compra”, explica Isabel Ayuso, propietària de la boutique Don Pelai. “De tota manera, tinc l’avantatge que la botiga ja té molts anys i compta amb moltes clientes fidels, sobretot del barri, que venen força sovint, perquè si depengués només dels turistes no podria subsistir ara mateix”, agrega.
Després d’una tímida recuperació durant l’estiu, algunes botigues han vist com les vendes descendien a partir del setembre. “Immediatament després del confinament i durant l’estiu hi va haver una revifada important, la gent tenia ganes de sortir. Ara la clientela ha tornat a baixar”, comenta Dolores Teruel, de la botiga G de Guax. “La gent s’ho pensa més a l’hora de comprar, es mira més els preus i generalment agafa menys peces que abans”, afegeix, tot destacant que “hi ha por a nous rebrots i un nou confinament. Que la cosa vagi a més i la crisi econòmica s’agreugi”.
La mateixa opinió és compartida per la treballadora d’una petita botiga de moda de la zona de Príncep Benlloch, que prefereix romandre en l’anonimat. “Moltes clientes em diuen que si ens han de tornar a confinar una altra vegada tampoc no té gaire sentit comprar més roba”, afirma. I admet que el seu sector es troba en una situació “especialment complicada”, perquè “una cosa es comprar queviures i coses de primera necessitat, i una altra comprar roba o complements que no resulten imprescindibles, i és una cosa que sovint es fa per capritx”.
La mateixa entrevistada també apunta que la disminució del turisme ha representat l’estocada definitiva. “El país viu en bona part dels visitants. Si la situació es complica i deixen de venir turistes, què haurem de fer?”, es pregunta, mentre posa en relleu que el mercat intern tampoc representa la salvació. “Sí que va venint gent a la botiga, però no és el mateix d’abans: algunes persones venen només a informar-se dels preus, i les que es decideixen a comprar ho fan després de pensar-s’ho molt i comparar preus”.
La situació és encara més crítica en l’àmbit dels establiments de complements. Fins i tot botigues amb una ubicació privilegiada, com Tot Maletes –en plena avinguda Meritxell–, estan notant la duresa de la crisi. El seu responsable –que prefereix no donar el nom– qualifica l’actual situació de “problema que no sabem com afrontar”, i lamenta que, a hores d’ara, “no sabem si ens en podrem sortir ni com ho farem”.
Després d’un mes d’agost en què “hem pogut anar tirant” les coses s’han torçat amb l’arribada de la tardor. “A partir d’ara tot seran pèrdues, perquè aquesta època sempre ha estat tradicionalment fluixa, i tampoc confiem gaire a poder remuntar amb la temporada d’hivern. Com a molt, millorarà la situació de la restauració i de les pistes d’esquí, però en el cas del comerç no ho tinc tan clar”, vaticina el responsable de Tot Maletes. En aquest sentit, assegura que el turisme és “fonamental” per a la subsistència del país, i que després d’uns mesos en què la situació de la Covid-19 a Andorra semblava estar controlada, “la imatge que estem transmetent ara a l’exterior és de caos, de més rebrots i de descontrol, i aquesta incertesa sempre genera por”. A més, puntualitza que “el poc turista que ve tampoc està en una situació econòmica gaire favorable”, ja que “molts estan en ERTO, a l’atur o amb por al que pugui passar en els propers mesos. El resultat és que no compren o no ho fan com abans”.
Ara com ara, l’únic sector que sembla aguantar és el de les noves tecnologies. “Aquests últims mesos han estat molt bons en vendes”, afirmen des de l’establiment K-Tuin. “L’auge del teletreball i de les reunions familiars i d’empresa per videoconferència han fet que moltes persones que no tenien dispositius, o que comptaven amb aparells molt vells, hagin decidit adquirir-ne un”, puntualitzen les mateixes fonts. Els ordinadors portàtils i els iPad han estat els productes estrella.
Accions de reactivació
En paral·lel a les mesures aprovades des del Govern, els comuns han anat aprovant també diferents plans de xoc per fer front a l’impacte econòmic del coronavirus. La capital, per exemple, ha afegit recentment al seu paquet de mesures una modificació de l’ordinació tributària per al 2020, de manera que les empreses que van tancar durant el confinament no hauran de pagar l’impost de radicació comercial ni les taxes associades corresponents a aquells dies. Per a les activitats que van poder obrir parcialment, la reducció és del 80%. La mesura suposa un estalvi d’uns 600.000 euros per al conjunt dels negocis.