Empreses que creixen en temps de pandèmia

Aquells relacionats amb les mesures de contenció de la Covid-19, però també empreses especialitzades en repartiment

Empreses que creixen en temps de pandèmia

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Enmig de la crisi provocada per l’expansió del coronavirus, que ha impactat fortament en diversos sectors –molt especialment els relacionats amb el turisme–, hi ha alguns negocis que, en canvi, han crescut a rebuf de la pandèmia.

Mentre àmbits com la restauració, l’oci o el comerç minorista observen una caiguda, altres segments d’activitat han anat a l’alça. De manera especial tots aquells relacionats amb les mesures de contenció de la Covid-19, però també empreses especialitzades en repartiment.

És el cas de la plataforma CityXerpa, que en els darrers mesos ha experimentat “un creixement significatiu, tant en nombre de serveis, com en restaurants associats, com en descàrregues de l’app”, destaca el seu director, Bernat Altimir. El fet que els establiments s’hagin vist obligats a tancar les portes i oferir només menjar per emportar ha suposat “tot un repte per a nosaltres, i una responsabilitat”, ja que, recorda Altimir, “durant moltes setmanes els restaurants han tingut el take away com a únic mitjà de subsistència”.

Això s’ha traduït en un augment de negocis de restauració interessats en ser partners de CityXerpa. “Hem vist que hi ha una motivació per conèixer la nostra empresa i els nostres serveis, sovint per part d’establiments que no s’havien plantejat mai aquesta modalitat de repartiment a domicili. Nosaltres els hem proporcionat tot l’assessorament i les solucions que necessitaven.”

D’altra banda, els productes i serveis de neteja i desinfecció han estat els més demandats des de l’esclat de la crisi sanitària. Això ha obligat les empreses del sector a concentrar els seus esforços en línies de negoci molt concretes. En higiene personal, el producte estrella ha estat sens dubte el gel hidroalcohòlic. “Des que va començar tot això no hem deixat de vendre’n en tots els formats possibles, des d’envasos petits fins a garrafes de cinc litres”, comenta el responsable de l’empresa distribuïdora REPO Import-Export, Samu Ponce, que admet que al principi tot plegat els va agafar “de sorpresa”, fins al punt que “hi va haver problemes per aconseguir el producte”. Això també va suposar un encariment dels preus per part d’alguns minoristes “que es van aprofitar de la situació”, tot i que el cost de la matèria primera “no va pujar més d’un 3% o 4%”.

Ponce assenyala que també s’ha registrat “una alta demanda de productes de desinfecció de superfícies” per part de comerços, hotels i empreses de neteja. “Entre els mesos de maig i agost va afluixar una mica, però ara s’ha tornat a disparar”, que “significa que ha revifat la por davant la pandèmia”.

Des de les empreses de neteja corroboren que hi ha una major preocupació per la desinfecció. “Tenim més o menys els mateixos clients de sempre, però ens han demanat que reforcem la higiene dels espais”, apunta Miquel Lorenzo, director general de Grup Quality. Això ha portat l’empresa a “buscar productes més eficaços contra el virus”.

En tot cas, Lorenzo subratlla que “la neteja ha passat de ser l’última preocupació en el full de despeses d’una empresa, perquè era on s’estalviava més, a ocupar un lloc prioritari”. I opina que, en general, “s’ha pres una major consciència de la importància de garantir la desinfecció d’oficines, negocis i altres llocs de treball”.

Alguns han anat un pas més enllà i han apostat per oferir l’última tecnologia. Ambinature, per exemple, ha estat una empresa pionera al país en solucions de desinfecció amb llum ultraviolada, un “sistema que elimina totalment les partícules com microbis, bacteris i virus, inclosos el SARS-CoV-2 i d’altres coronavirus”, afirma la gerent de la companyia, Maria Dolors Pérez, que puntualitza que, curiosament, “van ser els nostres mateixos clients els que es van mostrar interessats en aquesta tecnologia, fins aleshores inexistent a Andorra”.

Pérez explica que “ens vam posar en contacte amb diferents fabricants europeus i vam seleccionar-ne tres, dos francesos i un italià, tots ells amb una àmplia trajectòria, perquè ens proporcionessin la maquinària”. Paral·lelament, “vam contractar un tècnic especialista per fer la instal·lació i el manteniment d’aquests aparells”, que representen “la manera més còmoda de mantenir net l’ambient d’un espai”.

Finalment, també s’ha incrementat la demanda de material molt específic, com les pantalles de metacrilat, ara elements imprescindibles en molts àmbits. “Hem tingut una demanda molt alta però no sempre hem pogut treballar tant com ens agradaria, primer perquè ens van obligar a tancar i després per manca d’estoc”, relata Pere Oto, de Rètols Butrón. Des d’acadèmies d’idiomes fins a oficines d’atenció al públic, passant per comuns, Caldea o la CASS, tots han contractat els seus serveis. “Fem peces a mida i això sempre és més còmode per al client”, indica el responsable de l’empresa. “Fa 40 anys que fabriquem metacrilat per a cartells i mai n’havíem fet tant com durant aquests mesos”, afegeix.

Empreses que creixen en temps de pandèmia

tracking