Quan els esports són virtuals

Les competicions de videojocs tenen grans audiències

Quan els esports són virtuals

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els avanços tecnològics relacionats amb la indústria digital han possibilitat nous models de negoci i entreteniment. Entre ells hi ha els esports electrònics o e-sports, que han experimentat un creixement significatiu els darrers anys. Llocs com Twitch o YouTube Gaming es fan ressò dels principals esdeveniments d’aquest nou fenomen, que atrau l’atenció de milions de joves (i no tan joves) arreu del món.

Però, que són exactament els esports electrònics? “Podem definir-los com una modalitat de videojoc en què es pot jugar individualment o en equip, i prendre part en tornejos nacionals i internacionals. Els e-sports són la branca de competició dels videojocs”, explica Sergi Segado, president de la recentment creada Associació Andorrana d’Esports Electrònics (AAEE). Un ens nascut precisament a recer de l’auge que aquest fenomen ha experimentat a l’àmbit internacional, que vol aglutinar empreses, equips i gamers, ajudar a desenvolupar aquest model de negoci al país, i que ha contribuït a desplegar una legislació específica.

“Tot i que les competicions en línia existeixen des de fa molt de temps, fins fa 4 o 5 anys aquest tema era encara molt embrionari. Però actualment s’estan creant equips que mouen molts diners, pràcticament com els dels esports convencionals, amb patrocinis milionaris. I els esdeveniments d’e-sports tenen molta audiència: es calcula que les finals de League of Legends tenen més seguidors que la final de la SuperBowl”, diu Segado.

El president de l’AAEE ressalta que les temàtiques dels esports electrònics poden ser molt diverses, “des de jocs que simulen les disciplines esportives tradicionals fins a escenaris totalment fantàstics. Però a diferència dels esports de tota la vida, no n’hi ha prou de posar-se a jugar i ja està: sovint calen unes llicències o uns contractes, tant si vols competir com retransmetre els tornejos”, especifica.

Aquestes retransmissions congreguen diàriament milers de seguidors, i cada vegada hi ha més persones que comenten les competicions. És l’altra cara dels esports electrònics. “És un món que, sobretot arran del confinament, ha crescut moltíssim. Ja era un àmbit que molta gent seguia, però hi ha hagut un augment d’aficionats arran de la pandèmia. Només cal entrar qualsevol nit a Twitch o a YouTube per adonar-se de la quantitat de gent que es dedica a fer directes”, comenta Yves Thiers, responsable de Gaming Andorra. Aquesta va ser la primera empresa a crear un equip oficial de Fortnite a Andorra i ara prepara un canal d’e-sports a internet.

Thiers confirma que el futur de l’entreteniment passa pels e-sports. “S’omplen estadis i pavellons de bàsquet per veure finals. La gent paga sumes importants per assistir a aquests esdeveniments. I hi ha grans empreses que aposten molt fort pels e-sports. A Espanya hi ha l’exemple de Movistar, que patrocina equips”, apunta.

Al nostre país hi ha el citat exemple de l’equip de Fortnite que ara fa dos anys va crear Gaming Andorra. Entre els seus integrants hi ha el Pere Roca, un jove que, després d’aficionar-se al joc amb un grup d’amics, va tenir aquesta oportunitat de començar a jugar de manera semiprofessional. Tot i que el projecte està a hores d’ara aturat, el Pere afirma que li agradaria continuar competint, ja sigui amb aquest o altres jocs de moda com League of Legends (LoL) o Valorant. Admet, però, que la professionalització és molt difícil. “El nivell és altíssim”, destaca. Pel que fa a les habilitats d’un bon jugador, Roca afirma que “cal tenir mentalitat positiva, capacitat de concentració, no rendir-se mai i ser insistent”. Obsessionar-se, però, no és bo. “Cal jugar amb moderació”, avisa.

La progressiva implantació dels e-sports a Andorra es fa patent amb projectes com el primer centre d’entrenament d’automobilisme digital, situat al Centre Esportiu d’Ordino, i fruit de la col·laboració entre l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) i l’empresa Virtual Sim Racing. “Aquest vol ser un centre tant d’entrenament com de competició”, apunta el seu responsable, David Tiago, que posa en relleu que “les sensacions que tens al volant del simulador són, en un 90%, com les de la conducció real”.

Ho corrobora el pilot de kàrting i Fórmula 4 Àlex Machado, que ha tingut l’oportunitat de provar-lo. “És una experiència que t’ajuda en molts sentits: pots millorar en reflexos, agudesa visual, tècnica... pràcticament és com estar a la pista”, assegura

Virtual Sim Racing ja ha organitzat la primera competició oficial d’e-sports de motor al país: el ral·li Virtual Andorra. Aquest és només el principi d’un món ple de possibilitats.

CAL SABER

NO DESCUIDAR L'EXERCICI FÍSIC “Els e-sports no han de ser un substitutiu de la pràctica esportiva tradicional.” Sergi Segado, de l’Associació Andorrana d’Esports Electrònics, adverteix que els jugadors “han de seguir un estil de vida saludable”, i que passar-se hores davant la pantalla “no és incompatible amb l’exercici físic. De fet, és necessari”.

Quan els esports són virtuals

tracking