El restaurant a casa
La pandèmia ha impulsat el servei de menjar per endur
El take away i el delivery –o en altres paraules, el menjar per emportar i el repartiment a domicili– s’han convertit en una tendència molt habitual en el sector de la restauració. Per als negocis, suposen importants oportunitats per rendibilitzar l’oferta culinària, i més encara en aquests temps difícils. Per al client és sinònim de rapidesa i comoditat. Al principi, el concepte de take away estava molt lligat al menjar ràpid, però aquesta realitat ha anat canviant, amb opcions gastronòmiques per a tots els gustos.
Alguns restaurants ja oferien aquests serveis abans de la pandèmia, però ara s’han vist impulsats per la crisi de la Covid-19: amb les restriccions horàries i les limitacions d’aforament, ha tocat explorar noves vies per poder continuar amb l’activitat. Una cosa que els usuaris agraeixen. “Molts dies vaig amb pressa i no tinc temps de cuinar. Si sovint anem a fer el menú de migdia en algun restaurant, per què no podem fer el mateix a casa o a la feina?”, ressalta Marc Rubio, resident a Andorra la Vella de 37 anys. “La normalitat encara trigarà a arribar als restaurants, per això crec que és important que hi hagi alternatives per si no tens temps o ganes de cuinar”, opina al seu torn l’escaldenca Montse López, de 42 anys.
“Comoditat i seguretat.” Així resumeix el gerent del restaurant L’Orri, Víctor Martín, el que busca el client en els temps actuals. En el seu cas, explica, “just abans del coronavirus ja estàvem treballant en un replantejament del negoci per donar més protagonisme al take away i al delivery”. La crisi sanitària, afegeix, “ha accelerat aquests canvis que havíem engegat”. I assegura que el futur passa per aquí. “Toca reinventar-se, readaptar-se, canviar la carta si fa falta, i fer la inversió necessària en packaging perquè els plats es puguin transportar en òptimes condicions, perquè l’experiència de degustar-los a casa sigui igual que al restaurant”, emfatitza.
La mateixa opinió és compartida per Alejandra Vázquez, propietària del restaurant Tequilando de la Massana. “El coronavirus ha canviat moltes coses, també la manera com treballa la restauració. Nosaltres hem de posar totes les eines necessàries perquè el client segueixi gaudint dels nostres plats encara que ho faci en un altre lloc”, comenta. I l’esforç s’ha notat. “Facturem entre un 10% i un 15% més en comandes per emportar”, que també significa que “s’ha pres consciència de la importància de protegir la salut d’un mateix i la dels altres”.
Fins i tot una cosa tan de bar com picar unes tapes s’ha traslladat al domicili. “Ens hem emmotllat a la situació sense cap problema: ens segueixen demanant braves, pop, cloïsses, calamars... amb la diferència que ara ho fan còmodament per WhatsApp i ho venen a buscar”, indica Josep Manel Ferrerira, de la Taverna Tinc Tapes. “Tota la nostra carta està disponible per emportar, fins i tot el menú diari, però les tapes segueixen triomfant”, afirma.
Altres locals ja van ser pioners en aquesta línia abans de l’esclat de la crisi sanitària. És el cas del restaurant vegetarià Veggie’s World, que va decidir donar protagonisme al take away i el delivery fa dos anys i mig. “Per a nosaltres és una manera de poder donar servei a tothom. Tenim un perfil de client que valora molt la possibilitat de poder emportar-se el nostre menjar a casa: joves, gent gran que viu sola, treballadors d’oficina...”, relata el gerent, Jesús Sáez. Amb la pandèmia, aquesta tendència s’ha incrementat. “Són hàbits que s’han anat consolidant i que amb el temps acabaran formant part de la normalitat”, vaticina. I considera que “els restaurants que encara no hagin incorporat aquestes opcions ho acabaran fent tard o d’hora”.
Però aquesta transformació no és fàcil per a tothom i el tipus de cuina condiciona molt. “La nostra especialitat són les carns a la brasa. No podem oferir take away de plats com entrecot o entranya perquè s’han de menjar al moment”, apunta el propietari del restaurant Tatú de la capital, Nadir Lopes. “Sí que hem preparat algunes coses per emportar a clients habituals, com ara peus de porc o estofat, però no ho hem fet habitualment. La nostra atenció seguirà centrada en el servei al restaurant”. Amb tot, no tanca la porta a readaptar-se en un futur. “Mai se sap què pot passar.”
CAL SABER
MINIMITZAR EL CONTACTE El fet que el sistema de comandes es pugui desenvolupar de forma no presencial –telefònicament o en línia– redueix notablement el risc de contagi. MÀXIMA HIGIENE EN TOT EL PROCÉS Les mesures d’higiene no només s’han de garantir en el moment d’elaborar els plats, sinó també en el procés posterior: envasat, transport, entrega...