Sabem conduir a l'hivern?
En comparació amb les cadenes, els pneumàtics de contacte són una solució adequada, còmoda i adient per als imprevistos meteorològics
Com cada any, des de l’1 de novembre és obligatori portar el vehicle equipat per a l’hivern, ja sigui mitjançant pneumàtics de contacte o a través de cadenes preparades per utilitzar. La normativa es va establir el 2014 i després de tants anys els usuaris semblen haver assumit aquesta obligatorietat, tot i que sempre hi ha qui espera fins a l’últim moment.
“Soc conscient que hi ha uns terminis en què és obligatori portar equipaments, però una altra cosa és que te’n recordis. Normalment no porto les cadenes a sobre i tot just fa dos dies vaig posar les rodes d’hivern”, comenta Sergi Alfonso, encampadà de 33 anys.
“Aquest mes d’octubre ha fet molt bon temps i crec que molts conductors, fins que no comença a fer fred, no s’adonen que han de portar el cotxe equipat”, remarca, al seu torn, l’Anna Martínez, veïna d’Andorra la Vella de 41 anys.
Un fet que corroboren des dels mateixos tallers especialitzats. “Molta gent s’ha despertat tard i ha esperat fins a la setmana de Tots Sants per canviar els pneumàtics”, explica un empresari lauredià del sector, que prefereix restar en l’anonimat. “Ningú es va preocupar de posar les rodes de neu el mes passat perquè va fer bonança i ara estem donant hores a una setmana vista. I no ens passa només a nosaltres, això és generalitzat a tots els tallers”, assegura.
En comparació amb les cadenes, els pneumàtics de contacte són una solució adequada, còmoda i adient per als imprevistos meteorològics. “És una opció més que recomanable, perquè no t’has de preocupar de res. En canvi les cadenes no només has de saber posar-les, sinó ser capaç de fer-ho enmig d’una nevada, amb temperatures molt adverses, portant guants... la realitat no té res a veure amb la comoditat de practicar al garatge”, assenyala Daniel Arauz, responsable de l’Autoescola Principal.
D’altra banda, Arauz també destaca que hi ha força desconeixement sobre les propietats d’aquests equipaments. “Està molt estesa la idea que els pneumàtics d’hivern només serveixen per quan neva, i no és així. Amb temperatures baixes, per sota dels 6 graus, aproximadament, les rodes convencionals perden adherència, encara que la calçada no estigui mullada. Per això, la roda de contacte ens donarà una seguretat extra en aquestes condicions”.
Així mateix, també acostuma a haver-hi dubtes sobre el que és realment un cotxe equipat. Què entenem per aquest concepte? “Alguns conductors creuen que això implica les dues coses, rodes de contacte i cadenes, quan només amb una de les dues n’hi ha prou”, puntualitza el director de l’Autoescola Principal. “Una altra cosa és que, en cas de nevada molt forta, no sigui aconsellable portar tots dos dispositius. Actualment hi ha nombrosos models de cadenes de tela que són molt fàcils de posar”, subratlla.
Finalment, a l’hora de conduir, també cal tenir en compte una sèrie de qüestions. “El primer consell, que és de sentit comú, és no agafar el cotxe si no és estrictament necessari”, apunta Arauz. “Però si no ens queda més remei, la clau està en el tipus de marxa que fem servir: n’utilitzarem una de llarga per a les pujades i una de curta per a les baixades. D’aquesta manera evitarem frenar, ja que el que cal evitar a tota costa és tocar el pedal del fre.”
Arauz lamenta que a les autoescoles sigui complicat fer formacions específiques de conducció sobre neu. “Quan una persona està aprenent a fer anar el cotxe, no se la pot portar a fer segons quines pràctiques. Estem parlant d’un tipus de conducció que requereix força destresa al volant.” Per als conductors experimentats, en canvi, sí que recomana apuntar-se als cursos que s’organitzen anualment al circuit del Pas de la Casa. “És una bona manera d’aprendre sobre el terreny.”
Cal saber
Els pneumàtics 4 estacions, també anomenats mixtos o all season, són híbrids i aptes per utilitzar durant tot l’any, sense importar la temperatura o les condicions meteorològiques. Tot i estar homologats i ser vàlids per a l’hivern a Andorra, cal ressaltar que no tenen la mateixa efectivitat que les rodes de contacte. D’altra banda, els pneumàtics d’hivern no són aptes per fer servir en els mesos de la calor –a no ser que ja estiguin molt desgastats i es vulguin aprofitar abans de llençar-los–, ja que perden adherència a l’estiu, a més, es gasten molt més ràpidament.