Com bojos al volant
L’agressivitat a la carretera és, lamentablement, més habitual del que seria desitjable. Però el cert és que el mateix acte de conduir ja es considera una activitat que pot incrementar un estat emocional d’estrès.
Moltes persones es transformen completament quan es posen darrere un volant. L’agressivitat a la carretera és, lamentablement, més habitual del que seria desitjable. Però el cert és que el mateix acte de conduir ja es considera una activitat que pot incrementar un estat emocional d’estrès. Cal estar pendent i alerta de tot el que pot succeir: avançaments, factors meteorològics adversos, vianants, senyals de trànsit, límits de velocitat… Són molts estímuls simultanis als quals cal respondre ràpidament, i que sovint poden arribar a desencadenar, fins i tot, conductes de risc.
“Conduir ja és en si estressant, i a Andorra encara més. Constantment veus petites infraccions i cal estar molt alerta per no tenir una topada”, opina Tània Noguera, veïna de la Massana de 35 anys que agafa el cotxe cada dia per anar a treballar a la capital. En aquest sentit, creu que “és fàcil que hi hagi gent que perdi els nervis i es posi fins i tot violenta. Tots ens hem trobat persones així”.
“Hi ha molts factors que poden influir en una conducció agressiva”, indica el psicòleg Enoc Pérez. “Una de les principals és la gestió que cadascú fa de l’estrès. Si no el sabem administrar bé, és fàcil que ens deixem portar per conductes temeràries o violentes”. I avisa que “qualsevol persona pot caure en aquests comportaments”.
“La conducció serveix massa sovint com a vàlvula d’escapament, i no hauria de ser així”, apunta al seu torn Daniel Arauz, responsable de l’Autoescola Principal. “El fet de voler desestressar-te, o sentir-te més valent i segur de tu mateix, pot acabar amb accidents molt greus, i el més preocupant és que els conductors que acostumen a caure en aquestes pràctiques ni tan sols en són conscients.”
Aquí és on intervé un dels factors més perillosos: la velocitat. “És la manera més habitual de treure l’adrenalina al volant, i també la que més en risc ens pot posar a nosaltres mateixos i a la resta de conductors”, subratlla Arauz.
Les recents imatges d’un cotxe d’alta gamma circulant a tota velocitat per les carreteres de muntanya del país han tornat a posar la qüestió d’actualitat, però aquests comportaments els veiem massa sovint, i no sempre amb vehicles de gran cilindrada.
“És cert que amb aquests cotxes més potents és més fàcil incórrer en pràctiques temeràries, perquè aporten molta més seguretat i estabilitat i tenen una major potència de frenada, però també és corrent veure-ho amb vehicles de gamma mitjana o baixa, amb el motor convenientment trucat”, explica Arauz. “En aquests casos, la situació és molt més perillosa, perquè estàs exigint una resposta determinada a un cotxe que no té les condicions per oferir-la. I per tant, els riscos de patir un accident s’incrementen”.
L’actitud i l’experiència de la persona que va al volant també influeixen. “Un conductor experimentat sempre aportarà més seguretat”, assenyala el director de l’Autoescola Principal. Però també recorda que això no és excusa per córrer més del compte. “Una cosa és passar-se 5 o 10 quilòmetres de la velocitat permesa i una altra doblar-la”, puntualitza.
Per al psicòleg Enoc Pérez és important distingir diferents comportaments. “Podem ser agressius pel mateix estrès que ens provoca la conducció, o per la mera voluntat de transgredir, de buscar emocions trencant les normes, o simplement per la necessitat de cridar l’atenció. Tot porta al mateix, però les circumstàncies i els detonants són diferents”. Davant determinades actituds exhibicionistes, “que es donen en la conducció com es podrien donar en altres àmbits”, la solució és clara, segons l’especialista: “No alimentar-les. Si no hi ha espectadors no hi haurà circ.”