L'alternativa al cotxe
En un país com Andorra, on l’ús del vehicle privat ha estat des de sempre àmpliament estès –fins i tot per a desplaçaments molt curts–, el fet d’utilitzar el transport públic s’ha vist, tradicionalment, com una raresa
En un país com Andorra, on l’ús del vehicle privat ha estat des de sempre àmpliament estès –fins i tot per a desplaçaments molt curts–, el fet d’utilitzar el transport públic s’ha vist, tradicionalment, com una raresa. Malgrat tot, els canvis en les línies de bus, la millora de les infraestructures i, de manera molt especial, l’entrada en funcionament del nou abonament mensual –que permet fer viatges il·limitats per tot el país per 30 euros– han estat factors que han contribuït a un progressiu canvi de tendència.
“Des que utilitzo l’autobús vaig menys estressada”, explica la Sandra Pereira, veïna d’Encamp de 53 anys que cada dia utilitza el transport públic per anar a treballar a la capital. La Sandra ja fa prop de quatre anys que va decidir prescindir del cotxe per moure’s per dins del Principat. “Potser trigues una mica més, però acabes despreocupant-te de moltes coses. I guanyes tranquil·litat. No arribo amb tanta tensió a la feina”, ressalta Pereira.
La bona connexió de transport públic entre les parròquies centrals i Sant Julià de Lòria ha fet que la línia del Bus Exprés hagi esdevingut una de les més populars. “Per anar a treballar és la millor opció”, comenta l’Albert Garcia, lauredià de 41 anys que treballa a Escaldes-Engordany. Tot i que, per por als contagis, va deixar d’utilitzar l’autobús en la pitjor època de la pandèmia, des de fa uns mesos l’està tornant a fer servir regularment. “No sé si les altres línies funcionen igual de bé, però aquesta és molt còmoda perquè sé que, en poc més de 20 minuts, puc ser a la feina sense cap problema”.
La baixada del preu dels abonaments de transport, unida a l’increment del cost de la benzina, ha fet que nous usuaris s’hagin decidit a fer servir l’autobús per als desplaçaments habituals. És el cas de la Judith Cuesta, també de Sant Julià, que a principi d’aquest any va decidir fer un canvi de xip i provar el transport públic. “Aquí, a Andorra, sembla com si estigui mal vist agafar l’autobús, però també crec que hi ha massa dependència del cotxe per anar a tot arreu”, opina aquesta jove de 29 anys, que valora sobretot “l’estalvi econòmic” que representa l’autobús respecte al vehicle privat.
Les empreses de transport són conscients que s’està produint un canvi de mentalitat, però també que hi ha “molt camí per recórrer” perquè els usuaris “confiïn plenament” en sistemes alternatius per desplaçar-se.
Així ho explica el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, que creu que la majoria de tasques pendents es concentren en tot allò relacionat a garantir els horaris i temps de desplaçament. “Caldrien més carrils per donar prioritat als busos i altres mecanismes, com una millora de les connexions entre diferents línies, que garantissin que l’usuari arribarà al lloc a temps”. I afegeix que si bé “això actualment es pot garantir en determinades franges horàries en què hi ha poc trànsit, també és cert que resulta pràcticament impossible en hores punta”. Amb tot, Gabriel posa en relleu que “els clients estan valorant molt bé l’estalvi i la comoditat que suposen els nous títols de transport mensuals”, de manera que “força gent està deixant d’agafar el cotxe per al dia a dia”. Insisteix, però, que “calen més millores si volem que hi hagi un creixement important d’usuaris”.
El responsable d’Autocars Nadal destaca que és entre els joves on més és percep aquest canvi de mentalitat. “Les noves generacions tenen més preocupació pel medi ambient” i això es tradueix “en un altre concepte del transport, no tan enfocat en el cotxe. Es busquen alternatives com la bicicleta, el patinet, l’autobús... el futur de la mobilitat també passa per aquí”.