Evitar les distraccions al volant

La conducció requereix el cent per cent de la nostra concentració i l’atenció, i qualsevol cosa que ens faci desviar la vista de la carretera pot provocar un accident

La conducció requereix el cent per cent de l'atenció

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Manipular el navegador del vehicle, sincronitzar aparells, pujar o baixar el volum de la ràdio, mirar el mòbil, buscar objectes a la guantera… són algunes de les distraccions al volant més habituals. La conducció requereix el cent per cent de la nostra concentració i l’atenció, i qualsevol cosa que ens faci desviar la vista de la carretera pot provocar un accident. De fet, el 20% dels sinistres registrats l’any passat al país van tenir com a causa alguna distracció, segons les dades de l’Automòbil Club d’Andorra (vegeu requadre a la pàgina següent).

“La concentració és una cosa que tens molt present quan ets conductor novell, però a mesura que guanyes confiança al volant també actues de manera més despreocupada”, admet Joan Pueyo, de 42 anys i veí d’Andorra la Vella. “Quan portes conduint més de 20 anys és lògic que abaixis una mica la guàrdia, però tampoc em sembla bé que hi hagi conductors contínuament pendents del mòbil, mirant la pantalla, enviant missatges o directament parlant. I és una cosa que lamentablement es veu massa sovint”, agrega.

“Cada setmana tinc ensurts a la carretera per culpa de les distraccions d’altres conductors”, apunta, al seu torn, Gemma Elías, resident a la capital de 37 anys. “Quan no estan parlant pel mòbil estan mirant papers, o discutint amb el seu acompanyant, o retocant-se el maquillatge. O simplement s’incorporen a un car­ril o travessen un carrer on no tenen preferència sense mirar si ve algú.” La Gemma afirma que conduir en àrees urbanes l’estressa “especialment”, perquè, al seu parer, “encara que tinguis els cinc sentits posats en el que estas fent pots tenir un accident quan menys t’ho esperes perquè algú altre no està pel que ha d’estar”.

El Manel (nom fictici) reconeix que alguna vegada ha utilitzat el mòbil mentre condueix. “Normalment utilitzo el mans lliures, però també he enviat missatges de veu o he escrit whatsapps”, diu aquest jove de 29 anys. “Si vas amb cura, i mirant sovint a la carretera, no hi ha d’haver cap problema”, opina, i afegeix que “no és el mateix enviar un missatge curt per un tema de feina que potser és urgent, que passar-te una hora al telèfon amb el mòbil a la mà. Aquesta actitud sí que és perillosa”.

En qualsevol cas, la conducció és incompatible amb qualsevol activitat que ens faci desviar els ulls de la carretera –encara que sigui per espai de pocs segons– o ens acapari l’atenció més del compte, ja sigui una conversa telefònica o la ràdio o la música a tot volum. “El telèfon acapara sens dubte bona part de les distraccions al volant”, asse­nyala al respecte Daniel Arauz, director de l’Autoescola Principal, a qui no li sorprenen els percentatges apuntats per l’ACA. “ El que em sorprèn és que l’índex d’accidents per distraccions no sigui més elevat”, indica.

Amb tot, Arauz creu que cal donar visibilitat “a molts altres factors que ens poden fer minvar l’atenció quan estem a la carretera, i que no han de ser necessàriament externs”. En aquest sentit, “elements com l’estrès, o el fet d’anar amb pressa, o amb por d’arribar tard a la feina o a una reunió, o simplement anar pensant en altres coses mentre conduïm, també poden ser factors desencadenants d’accidents”, apunta Arauz. El motiu és evident: “Un conductor experimentat funciona pràcticament com una màquina, gairebé no pensa en el que fa perquè actua de manera molt automàtica. Tot plegat facilita les distraccions i anar pensant en coses que no tenen res a veure amb el que s’està fent en aquell moment.” En canvi, una persona que fa poc que condueix “estarà més pendent de la conducció i, al contrari del que s’acostuma a pensar, tindrà menys probabilitats de provocar un accident, almenys que tingui la distracció com a causa principal”.

Arauz recomana “no només guardar el mòbil a la butxaca quan ens disposem a conduir, sinó també intentar aparcar els problemes sempre que sigui possible”. Reconeix, malgrat tot, que l’enduriment de les sancions per l’ús de dispositius electrònics durant la conducció –amb el nou Codi de circulació que va entrar en vigor fa poc més d’un any– ha servit perquè els conductors “en vagin prenent consciència a poc a poc”. També admet, però, que “aquestes infraccions són molt difícils de perseguir, i encara que t’enxampin in fraganti, difícilment demostrables si no hi ha una imatge o una gravació”.

Les distraccions són la causa del 20 per cent dels sinistres

Les distraccions al volant, especialment les relacionades amb l’ús del telèfon mòbil, van ser la causa del 20% dels accidents registrats l’any passat a les carreteres andorranes, segons les dades aportades la setmana passada pel Govern i l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) durant l’acte que va servir per renovar el conveni de col·laboració. En total, es van registrar 629 accidents, una dada que, segons va apuntar el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, es manté en xifres similars a altres anys. Amb tot, tant l’executiu com l’ACA creuen que la sinistralitat es pot reduir si es posa el focus en les distraccions, tant de conductors com de vianants. És per aquest motiu que la propera campanya de l’Automòbil Club se centrarà en aquesta qüestió.

Les distraccions no només les causen factors externs

tracking