Tema de la setmana - 7 DIES
Black Friday en temps difícils
Aquest divendres se celebra oficialment el Black Friday, una cita especial en el calendari anual del consum
Tot i que ja fa alguns dies que des del sector del comerç s’estan fent diverses ofertes i promocions, tant en botigues físiques com a través d’internet, aquest divendres se celebra oficialment el Black Friday, una cita especial en el calendari anual del consum i una bona opció per trobar productes a preus avantatjosos a les portes de la temporada nadalenca. No obstant això, aquest any la inflació està passant factura i, al parer d’alguns consumidors, els alts preus generalitzats suposen un fre important, tot i els descomptes.
Aquesta opinió contrasta amb la del sector, que es manté optimista i augura una bona campanya, precisament pel fet que, en un context de preus disparats, aquest divendres pot ser un bon dia per aconseguir alguns productes a un cost inferior.
La presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra, augura que “aquest any tot anirà molt bé, sobretot en els sectors de la moda i l’electrònica, que són els més potents en aquesta jornada”. Tot i reconèixer que la situació és complexa, també recorda que “de cara a les compres de Nadal, el Black Friday és una bona opció per anticipar-se i estalviar”.
Entre els clients, les sensacions no són les mateixes. “De moment no he mirat res, potser m’animo i compro alguna cosa a l’últim moment, però els temps tampoc estan per gastar gaire”, afirma Maria Àngels Iborra, veïna de la Massana de 42 anys. “Entenc que si necessites alguna cosa t’esperis a quan hi ha aquest descomptes, però comprar per comprar quan estem en uns moments complicats tampoc ho veig clar”, agrega.
Ernest Martínez, resident a Andorra la Vella de 38 anys, comparteix el mateix punt de vista. “Porten setmanes promocionant grans descomptes i ofertes, se’ns incita a comprar compulsivament, però no crec que aquest any la gent estigui per fer grans despeses, més aviat al contrari”, opina. “El Black Friday pot ser útil si necessites fer una inversió important en tecnologia, comprar-te una tele o un ordinador nou, però si durant els dies abans no has estat comparant preus en diferents botigues, tampoc té gaire sentit. Si realment vols estalviar no compraràs el primer que trobis”, agrega.
Així, fer la comparativa de preus és essencial si volem encertar en les nostres compres de Black Friday. “Si m’interessa alguna cosa, uns dies abans vaig mirant quant costa aquest mateix producte en diferents llocs”, relata Cristian da Silva, veí de la capital de 41 anys. En la seva opinió, “si no fas una mica de treball previ i decideixes comprar a la babalà no acabes sabent si allò que t’has endut estava realment rebaixat o si t’han donat gat per llebre”. Una cosa que, al seu parer, “passa més sovint del que pensem”.
Precisament en relació amb aquesta qüestió, el president en funcions de l’Associació de Consumidors i Usuaris (ACU), Lluís Ferreira, recomana, abans de fer la compra, investigar les evolucions del preu d’allò que ens pot interessar. “Existeixen moltes pàgines web que permeten comparar i veure de quina manera canvien els preus al llarg dels dies previs”, explica.
D’aquesta manera, ens evitarem algunes trampes habituals. “No és estrany que una setmana abans se li infli el preu a un producte per després oferir un descompte que, evidentment, resulta ser fals”, puntualitza. Ferreira també alerta que “a vegades, les botigues exhibeixen uns PVP recomanats tatxats i al costat el preu suposadament rebaixat, quan el PVP que es mostra no és real, sinó que l’han augmentat”.
Independentment de si fem la compra en una botiga o per internet, també és important informar-se de la política de canvis i devolucions. “Fixem-nos bé en el que indica el tiquet de compra, així com de les condicions del comerç online”, aconsella el president de l’ACU. “Un article pot estar a un preu molt inferior, però els nostres drets com a consumidors haurien de ser exactament els mateixos.”
El més important, però, és mirar de fer “una compra racional i no deixar-se endur per la impulsivitat” davant l’allau d’ofertes. “Cal preguntar-se si allò que volem comprar ja ho teníem pensat i ens fa falta, o si realment ho hauríem adquirit si no arriba a estar d’oferta”, conclou Ferreira.
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"