Combatre l'hivern a la carretera

L'arribada del fred suposa un desafiament important per a la conducció i més encara en un país de muntanya com ara Andorra.

El fred i la neu posen a prova la seguretat i fiabilitat del vehicle

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L'arribada del fred suposa un desafiament important per a la conducció i més encara en un país de muntanya com ara Andorra. Les carreteres gelades, la neu acumulada i les condicions meteorològiques adverses poden posar a prova la seguretat i la fiabilitat dels vehicles si no han passat un adequat procés de revisió. Mentrestant, els conductors han de tenir en compte que a l’hivern cal preveure una sèrie de mesures addicionals en agafar el cotxe, que van des d’augmentar la distància de seguretat fins a evitar frenades brusques.

“Aquest mes d’octubre ha fet molt bon temps i crec que molts conductors, fins que no ha començat a fer una mica de fred, no han recordat que cal posar el cotxe a punt per a aquests propers mesos”, explica Gerard Muntó, resident a Encamp de 37 anys. En el seu cas, tot just acaba de col·locar els pneumàtics d’hivern i ja ha demanat hora per a una revisió del vehicle. “Almenys per assegurar-me que no em quedaré tirat.”

“Visc a la Seu i treballo a Andorra, de manera que per a mi és pràcticament una obligació tenir el cotxe sempre a punt”, comenta, al seu torn, Gemma Garcia, de 41 anys. “Normalment canvio les rodes a final d’octubre perquè a partir de Tots Sants els tallers estan saturats”, afegeix.

Ho confirma un empresari del sector, que prefereix restar en l’anonimat. “Tothom espera a últim moment per posar els pneumàtics d’hivern i ara estem fins al capdamunt de feina”, assegura. La mateixa font recorda que és obligatori circular amb equipaments especials –rodes de contacte o cadenes– entre l’1 de novembre i el 15 de maig. “La solució més còmoda són els pneumàtics de contacte, perquè un cop col·locats ja te’n despreocupes”.

A més, “no només serveixen per a la neu, sinó que també tenen molta adherència fins i tot quan la temperatura de l’asfalt és molt baixa”, puntualitza. En tot cas, recomana portar també un joc de cadenes al maleter perquè “el seu ús és obligatori en fase vermella, encara que portem les rodes adients”.

La preparació del vehicle va més enllà, però, de la substitució dels pneumàtics. “Hem d’assegurar-nos, per exemple, que el sistema de frens estigui en condicions òptimes”, detalla l’especialista. “Els frens s’han de revisar periòdicament, però de cara a l’hivern és crucial, ja que un bon funcionament és crític per operar en superfícies relliscoses.”

Altres aspectes a tenir presents són el control de l’oli i del líquid refrigerant del motor, el sistema de calefacció o la bateria. Aquest darrer component és “essencial”, ja que “les baixes temperatures poden fer que s’esgoti més ràpidament. És important verificar el nivell de càrrega de la bateria i reemplaça-la si no es troba en bon estat”.

Pel que fa a la conducció, cal redoblar les precaucions habituals a l’hivern, quan les condicions acostumen a ser molt més adverses. “Estem parlant d’uns mesos en què poden confluir molts factors negatius: pluja, neu, gel, boira, menys hores de llum... tot plegat suma, i cal anticipar-se a qualsevol imprevist”, avisa el responsable de l’Autoescola Principal, Daniel Arauz.

“Primer de tot és aconsellable circular a menys velocitat de l’habitual i guardar suficient distància de seguretat amb el vehicle que va al davant”, degut al fet que “en aquesta època la distància de frenada s’incrementa considerablement”, recomana. En relació amb això, cal tenir present que les frenades brusques són el pitjor enemic de la conducció hivernal. “Encara que anem ben equipats, podem patinar si frenem de cop en zones amb temperatures molt baixes, com ara les obagues”.

La baixa visibilitat també és un element a tenir en compte. “Es fa fosc més d’hora, sol haver-hi cels tapats o boira”, de manera que cal “utilitzar correctament els sistemes d’il·luminació”. En aquest sentit, “cada cop més models de cotxe incorporen els llums diürns, que són molt útils”, destaca Arauz.

Utilitzar les marxes correctament també ens pot treure d’una situació complicada. “Si circulem amb neu, en les pujades és millor fer servir la marxa més llarga que permeti el vehicle, i en les baixades posar la marxa més curta i no tocar el fre”.

El millor consell, sigui com sigui, és aplicar el sentit comú en cas de dubte i “evitar desplaçaments innecessaris si fa molt mal temps o hi ha previsió de tempestes o de fortes nevades”.

CAL SABER

1. Canviar els pneumàtics:Utilitzar pneumàtics d’hivern o portar cadenes és obligatori des de l’1 de novembre i fonamental per millorar la tracció en trams gelats o nevats. 2. Mantenir el cotxe en bon estat:Amb l’arribada del fred és important controlar el sistema de frens, els líquids (oli, refrigeració, netejavidres...), la bateria i el circuit de calefacció. 3. Preparar un ‘kit’ d’emergència:Per a desplaçaments llargs, s’aconsella portar mantes, llaunes de menjar no perible, aigua, una llanterna, eines bàsiques, cables de bateria, carregador del mòbil... 4. Extremar les precaucions:És important reduir la velocitat i augmentar la distància de seguretat, així com evitar les frenades brusques i utilitzar les marxes de manera adequada per millorar la tracció del cotxe.

Els conductors han de tenir en compte que a l'hivern cal preveure una sèrie de mesures addicionals en agafar el cotxe

tracking