Canillo

Cap a l'administració virtual

El comú permet realitzar fins a 29 tràmits de manera totalment ‘online’

L'app L'Uclic, per sol·licitar el bus a la demanda, ha tingut molt bona acceptació.Comú de Canillo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Conscient que les eines tecnològiques són claus per facilitar la vida dels ciutadans, el comú de Canillo ha dedicat els darrers anys a centrar els esforços en un progressiu procés de digitalització administrativa, fins al punt que avui dia la corporació permet realitzar un total de 29 tràmits de manera íntegrament online.

“Vam ser dels primers a implementar les noves tecnologies i els que avui dia oferim més serveis a través de la xarxa: des de l’obtenció del certificat de no deute fins al pagament de les taxes de comerç, tot es pot fer a través de la plataforma del comú”, explica el cònsol menor, Marc Casal. “D’aquí a final d’any, la voluntat és incloure una desena més de tràmits”, afegeix. A més, hi ha altres 20 gestions que són compartides entre el comú i el Govern, tot i que la corporació comunal està a l’espera que l’executiu els implementi en la seva plataforma.

Casal ressalta la bona acceptació d’aquest desplegament digital entre la ciutadania. “Poder realitzar els tràmits còmodament des de casa és un fet cada vegada més ben valorat pels canillencs”, assenyala. Les xifres parlen per si mateixes: el nombre de connexions al portal e-canillo han crescut un 98% entre el 2019 i el 2021. Pel que fa al nombre de transaccions, de les 400 que es van realitzar el 2018 s’ha passat a més de 8.000 enguany.

En paral·lel, el comú ha desenvolupat un sofisticat sistema de seguretat basat en tecnologia blockchain, que permet evitar possibles fraus. “Els documents que emetem tenen dos codis QR, un de pagament i un altre de verificació. Això permet comprovar que el document que presenta l’usuari és l’original i que no ha estat modificat”, apunta el cònsol menor.

D’altra banda, una de les eines digitals que han tingut més acceptació a Canillo ha estat l’aplicació L’Uclic, per sol·licitar el bus a demanda. “El 93% d’usuaris reserven el bus a través de l’app i la valoració dels clients és de 5 sobre 5 en un 96,5% dels casos”, relata Casal.

Així mateix, una altra iniciativa d’èxit ha estat la del parquímetre online. “Pots treure un tiquet virtual sense necessitat de tenir un parquímetre a prop. Tan sols amb la matrícula i les dades del vehicle, l’agent de circulació ja sap si aquell conductor ha posat o no el tiquet, i per a quina franja horària. A més, si surt qualsevol imprevist el temps d’estacionament es pot allargar des del mòbil”, puntualitza Marc Casal. L’èxit de l’aplicació, especialment entre els turistes, ha sorprès el comú: “A dia d’avui el sistema ja porta 1.800 transaccions per part de no residents i 620 per part de ciutadans del país.”

També amb relació a la gestió dels aparcaments, Canillo ha desplegat un sistema per conèixer en directe el nivell d’ocupació i disponibilitat a tots els pàrquings de la parròquia, una eina especialment útil en temporada alta.

De cara al 2022, el comú vol fer un pas més enllà en el procés de digitalització, amb la implantació d’una xarxa interna amb tecnologia LoRA, “que permeti conèixer en temps real totes les dades referents a la xarxa d’aigües, l’enllumenat públic o la recollida selectiva de residus. Tot centralitzat en un únic sistema”, conclou Casal.

Desplegament progressiu

Canillo va iniciar el procés de digitalització l’any 2012, desplegant una sèrie d’eines per reduir el consum de paper. Els dossiers dels consellers es van començar a distribuir en format virtual, i actualment fins i tot els processos més complexos, com la recent aprovació del pla d’urbanisme, es poden realitzar de forma online.

tracking