Win2Win
Equilibrant innovació i privacitat
Cal continuar diferenciant-nos pel respecte a la privacitat, encara més en el món digital o el ‘metavers’, i que aquesta segueixi fomentant la nostra marca país’
La innovació i la transformació digital tenen una cosa en comú: les dades estan esdevenint el factor productiu més important dels nous serveis, fins i tot per davant del factor humà. D’altra banda, algunes dades poden ser realment sensibles, perjudicant-nos si es reutilitzen il·legalment, per exemple, per inferir el nostre estat d’ànim, malalties existents o potencials (incloent-hi les mentals), la nostra idoneïtat per a un treball o per procrear i un llarguíssim etcètera que pot arribar a incloure valoracions sobre si la despesa sanitària en nosaltres és rendible o pel contrari pot resultar millor dedicar-la a alguna altra persona amb qui es maximitzi el benefici per a la societat.
Gaudir d’una societat digital sana requereix equilibrar innovació i privacitat, i com que la innovació és imprevisible, per definició, no és possible establir d’entrada les mesures de protecció de la privacitat que han d’acompanyar els nous serveis i productes digitals. No hi ha receptaris.
Cal analitzar cada innovació una a una, incloent-hi les que ja s’han produït. I aquest sí que és el nostre propòsit, el de Win2Win.
Cal pensar en la privacitat, quan innovem, quan ens transformem digitalment, quan pensem com governar des d’una comunitat de veïns fins a un país i, sobretot, quan dissenyem els valors amb què volem diferenciar-nos de la competència.
Cal complir la normativa de protecció de dades i, sobretot, cal pal·liar els riscos als quals exposem les persones de les quals tenim dades.
Innovació
-Tesla ja ens ven l’assegurança del cotxe personalitzant la quota amb les dades que el vehicle recull sobre el conductor. I el mateix fan algunes asseguradores ajustant la seva quota en funció de les passes que fem i de com de regulars són els batecs del nostre cor. -Facebook canvia de nom, pel de Meta, i orienta la seva evolució cap a la barreja del món real amb el digital: el famós metavers, on veurem, tocarem, olorarem i degustarem objectes reals i virtuals, indistintament. -...Podríem omplir aquest article i tot el Diari, però no és el nostre propòsit.
PRIVACITAT
-El lobby del màrqueting directe sap que si tinguéssim les mateixes facilitats per rebutjar o acceptar les cookies (com mana la llei), gairebé ningú les acceptaria. Però la prohibició total de les cookies també afectaria greument les pimes, que no podrien costejar-se publicitat eficaç per competir amb els gegants de l’e-commerce. -Les plataformes digitals que aglutinen oferta i demanda, com Amazon o Last Minute, recullen dades per fer-nos recomanacions generalment interesants, però també podrien utilitzar aquestes dades (que inclouen el preu del dispositiu amb què hem accedit) per apujar el preu del que cerquem si inferissin que el comprarem de totes formes. -...I com en el cas anterior, podríem omplir el Diari amb exemples de bon ús i abús per arribar a la mateixa conclusió: cap extrem és bo, ni la llibertat ni la prohibició totals.
transformacio-digital-2021
“La digitalització és un repte d'empresa al marge de la mida i el sector”