Salvador Rivas, CEO d'INICED
“La formació de persones i la gestió de dades són la base de l'èxit”
La consultoria especialitzada andorrana ajuda els clients en els processos de transformació digital, amb rellevància en la formació i la gestió de dades, i les necessitats de pagament.
Quina conclusió destacaria del segon informe de maduresa digital de les empreses andorranes del 2021 en comparació amb el primer, del 2019?
Hem vist que hi ha hagut una lleu millora de les organitzacions a Andorra des del 2018 pel que fa a maduresa digital de les empreses. Hi ha molt de camí per fer, però ja està marcat. Les organitzacions són conscients de la necessitat de transformar-se digitalment, però necessiten professionals en la matèria per guiar-les en el canvi.
Què recomanaria a una empresa que vol iniciar el procés de transformació?
La primera cosa és contactar amb professionals que els assessorin i els guiïn en funció de les seves necessitats. La gerència ha de ser conscient del canvi necessari, i ha d’involucrar tots els empleats per al procés de transformació, amb un full de ruta ben definit. Cal una formació incompany perquè tots siguin coneixedors del procés de canvi.
Les empreses tenen dades, però com les han de gestionar?
Actualment ja ningú no dubta del valor que tenen les dades, de manera que, si tenen tant de valor, com és possible que molt poques organitzacions no tinguin procediments interns específics per gestionar-les? El primer és començar per tenir un inventari de dades, per conèixer quines tens. I, alhora, esbrinar en quin punt l’organització està en relació amb les dades (diagnòstic), saber on vol anar (estratègia) i com anar-hi (model organitzatiu i pla d’acció).
Quins beneficis els pot reportar?
Molts! Avui dia saber gestionar adequadament les dades et pot fer fer un salt qualitatiu respecte a la teva competència. Però en poc temps serà al revés: si no governes bé les teves dades et quedaràs fora. Els beneficis venen de diferent índole: eficiència (millora en la prestació dels serveis/productes actuals), innovació (crear nous serveis/productes), coneixement (conèixer millor els teus clients per reaccionar més ràpidament a les seves necessitats) i resiliència (respondre més ràpidament a situacions no previstes).
El Data Governance està a l’abast de les empreses petites?
El govern de la dada està a l’abast de qualsevol organització, sigui pública o privada, sigui gran o petita. És més una qüestió d’organització que no pas de mida. Cal establir metes, definir mètriques, prendre decisions, comunicar polítiques, mesurar resultats i auditar.
Hi ha prou talent i formació per afrontar aquest canvi de paradigma?
El talent és difícil de trobar i més en un mercat com l’andorrà. Per això, insistim molt els nostres clients de poder formar els seus empleats en les competències digitals necessàries per poder fomentar també el talent intern, i poder servir millor les necessitats dels nostres clients.
transformacio-digital-2021
“La digitalització és un repte d'empresa al marge de la mida i el sector”