Santiago de Larrea Teruel, responsable d'Innovació i Transformació Digital de Crèdit Andorrà

La paraula clau és transformació

La transformació digital ha de permetre a les empreses ser més rellevants i aportar més valor

Santiago de Larrea Teruel, responsable d'Innovació i Transformació Digital de Crèdit Andorrà

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El concepte de transformació digital es refereix a l’aplicació de les tecnologies que poden ajudar a millorar el nostre negoci. No és un concepte nou: va ser encunyat a principi del mil·lenni i va començar a guanyar popularitat el 2014 fins que, en la nova realitat, es va convertir en una paraula de moda, i amb tota la raó.

No podem negar que el món ha canviat des de la pandèmia i no deixarà de canviar. Andorra no n’és cap excepció. Tots els sectors s’enfronten a nous reptes, que hauran d’assolir com més aviat millor. La transformació digital ha de permetre a les empreses del país continuar sent rellevants i aportar més valor que mai.

Per aquesta raó, a l’hora d’abordar una transformació digital no hem de cometre l’error de confondre-la amb una digitalització. El concepte de digitalització es refereix a l’acte d’identificar dins d’una organització els processos que siguin manuals, susceptibles d’error o costosos, amb l’objectiu de fer-los més eficients i escalables. La digitalització permet a una empresa ser més eficient, però no busca transformar-la. Per exemple, podríem eliminar tot el paper, digitalitzar tots els processos i reduir totes les incidències d’una empresa sense canviar-ne l’organització, la manera d’atendre els clients o els productes que ofereix. En canvi, en una transformació digital ens hem de plantejar com han de ser els productes, aprofitant les tecnologies actuals, perquè tinguin més valor per als clients. La digitalització ens permet ser competitius en preu i la transformació digital ens permet ser-ho en valor.

Digitalitzant no n’hi ha prou, hem de transformar. I transformar no és ni fàcil ni ràpid. Té afectacions culturals, organitzatives i tecnològiques profundes. Implica molts canvis, i si als humans ens costa canviar, a les empreses encara més. De fet, històricament els projectes de transformació digital han tingut tendència a fracassar. Afortunadament, el món ja té dues dècades d’experiència en la matèria i sabem quines són les claus d’una transformació reeixida: hem de començar preguntant-nos qui som i com volem ser. Els valors de l’empresa i les seves aspiracions de futur són els que han de definir l’estratègia. La transformació digital no té com a objectiu resoldre els problemes d’avui, sinó preparar l’empresa per demà.

Hem d’actuar sobre tres factors: les persones, els processos i la tecnologia. Però hem de tenir una cura especial amb la tecnologia, ja que és molt llaminera i pot fer que descuidem els altres factors, cosa que acabaria sent una digitalització.

Finalment, hem de ser conscients que la transformació és contínua. L’entorn no deixarà de canviar i la nostra empresa ha de ser capaç d’adaptar-s’hi ara i sempre.

A Crèdit Andorrà treballem en aquesta línia. Som una entitat pionera, empàtica i propera. Volem oferir productes i serveis adequats als nostres clients a la vegada que generem un impacte positiu i responsable en la societat. Per aquesta raó, el nostre pla de transformació digital ens ha de permetre defensar els nostres valors amb talent humà, nous models de negoci i tecnologia.

tracking