Confederació Empresarial Andorrana
Donar veu als actors de la digitalització
La patronal aposta per actes divulgatius per conscienciar d’una qüestió ja integrada al ‘core business’ de les empreses
Va començar de grum en una escola d’informàtica i ara és un reputat consultor internacional. Marcos Urarte, president de Pharos (a la dreta), va ser el protagonista de la jornada de digitalització organitzada per la CEA i Sinzerad amb una conferència inspiradora i va dinamitzar la taula rodona. Urarte va donar claus a les empreses per avançar-se en un món imprevisible, complex, difícil d’interpretar i que canvia amb més rapidesa que mai.
Parlar de digitalització és sinònim de parlar del mateix core business d’una empresa, d’allò que és essencial.” El president de la Confederació Empresarial d’Andorra (CEA), Gerard Cadena, té molt clara la rellevància del procés de transformació, que va més enllà “d’una millora, d’una oportunitat, d’una nova línia d’activitat o, fins i tot, d’un complement”, i avança que “ben aviat serà impensable un negoci que no integri la dimensió digital”.
Cadena té clares un parell de premisses. La tecnologia ha d’estar al servei de l’empresa: “No a l’inrevés.” I ha de tenir un impacte molt positiu en l’economia real no només perquè permeti crear noves activitats, empreses i oportunitats de negoci, sinó perquè “millori la competitivitat de les empreses que ja existeixen”.
La patronal ha impulsat al llarg de l’any dos actes divulgatius relacionats amb la digitalització de la mà de partners especialitzats. El 31 de març van organitzar conjuntament amb Deloitte una jornada informativa sobre la nova Llei de protecció de dades i el 8 de novembre una de titulada Innovació i digitalització com a avantatge competitiu, amb SinzerAd com a partner, que va comptar amb prop d’un centenar d’assistents. L’esdeveniment, amb el consultor i president de Pharos, Marcos Urarte, com a ponent de luxe, va servir per donar veu a alguns dels principals actors de l’ecosistema digital andorrà.
El CEO de SinzerAd, Joan Guixà, va apuntar que el teixit empresarial andorrà acumula cert retard. “Potser ho hem tingut fàcil fins ara, per poc que féssim les empreses funcionaven; ara la gent ja no compra a les botigues de barri, sinó a qualsevol lloc del món.” La conscienciació ha estat gradual i es reflecteix en “la demanda creixent de serveis tecnològics i de transformació empresarial”.
A la taula rodona de la jornada es va passar del pla teòric al més pràctic amb la presència del director d’Andorra Digital, David Vicente, el director general de Shusski i Pic Negre, Alfonso Torreño, la responsable de digitalització i processos d’Andorra Telecom, Montse Font, i el director general d’Assegur, Carles Codó.
En el cas de Shusski, una empresa amb 26 botigues i 40 anys d’història, el repte era “sortir a captar clients”. Es tractava de consolidar el lideratge de vendes i treballar la fidelització, posar en marxa noves línies de negoci i, sobretot, entendre millor l’usuari per fer les propostes ajustades a les seves necessitats. L’aposta se centra a anticipar-se als requeriments del client telemàticament perquè “els nostres treballadors puguin dedicar més temps a aconsellar que a servir”.
Assegur és una altra de les empreses que han apostat per la digitalització. El director general es va mostrar orgullós que “un de cada tres andorrans està assegurat a casa nostra”. El coneixement del client local i l’ús de les eines digitals són, en la seva opinió, unes bones armes, en un mercat marcat per la forta competència tant d’empreses multinacionals com de la banca. “Visualitzem que el peix gran no es menja el petit, sinó el ràpid al lent.” L’aposta per la omnicanalitat els ha portat a centralitzar la relació amb el client en un departament organitzat amb el mateix concepte que un contact center, fet que també els ha permès treballar conceptes més nous en el mercat local, com és l’inbound marketing, basat en les trucades al client. “A Andorra la resposta quan innoves és molt superior a d’altres mercats”, assegura Codó.
La intervenció de Montse Font va estar centrada en la gestió documental, el principal projecte de digitalització que en aquests moments impulsa Andorra Telecom. Va subratllar que el pla de transformació digital es va posar en marxa el 2018. “És una cursa de fons en la qual l’alta direcció ha cregut”, explica Font, i tot i operar en un mercat monopolístic la companyia, “amb humilitat”, va posar el focus a col·locar el client al centre per evitar que la situació d’operador únic comportés una pèrdua de competitivitat.
EL PAPER DEL GOVERN
Des del vessant més institucional, el secretari d’Estat de Transformació Digital i Projectes Estratègics, Cesar Marquina, va destacar l’aposta del Govern “per la digitalització amb l’objectiu de guanyar competitivitat i atractiu tant per al turisme com per als ciutadans”. En la seva opinió, la necessitat de transformació digital s’ha vist reforçada per la crisi de la covid, que “ha exposat les nostres debilitats i mancances a nivell de país”. El pla de transformació digital llançat pel Govern ha permès crear les infraestructures transversals tant en l’àmbit legal com de seguretat i interoperabilitat entre les administracions. “Es tractava de cobrir les necessitats tecnològiques, operatives i legals per generar confiança perquè l’ecosistema funcioni i es pugui garantir la privacitat i la seguretat.”
David Vicente, en qualitat de director d’Andorra Digital, va posar en valor el programa de digitalització de les empreses que ha d’orientar aquells negocis “que saben que han de fer alguna cosa però no saben què”. L’acompanyament d’empreses especialitzades ha de permetre com executar el full de ruta i treballar la gestió del canvi.
transformacio-digital-2022
Montse Font: “Busquem la millora contínua de l'experiència del nostre client”
transformacio-digital-2022
Xavier Herver: “L'administració electrònica ens permet anar tots a l'una”
transformacio-digital-2022
Josep Majoral: “L'e-administració agilitzarà els tràmits al ciutadà i al personal”
transformacio-digital-2022
Pilar Escaler: “La digitalització canvia 180 graus la manera de relacionar-nos”
transformacio-digital-2022
Javier Planelles: “Hem d'usar la tecnologia sense oblidar que la nostra raó de ser és el client”
transformacio-digital-2022
Jordi Eslava: “Seguirem digitalitzant els processos que ens permetin guanyar eficiència”
transformacio-digital-2022
Lluís Hernández: “Complir la protecció de dades aportarà valor afegit a les empreses”
transformacio-digital-2022
Enric Martí: “La gestió i anàlisi de les dades és la base de les decisions empresarials”
transformacio-digital-2022
Manel Orobitg: “Si l'empresa no és eficient no serà competitiva i morirà”
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"
transformacio-digital-2022
Pere Vandellós: “El teletreball es basa en el binomi de confiança i responsabilitat ”