Director de desenvolupament internacional de Bismart
Enric Martí: “La gestió i anàlisi de les dades és la base de les decisions empresarials”
Acumula una llarga experiència en la indústria TIC amb dues passions: el tractament de dades i la transformació d’idees en realitats
La gestió de les dades ha esdevingut crucial. Com pot fer-ne ús una petita o mitjana empresa?
Les organitzacions sempre han necessitat informació per prendre les millors decisions. A l’era de la transformació digital, la informació està, principalment, en forma de dades. Avui en dia l’explotació de les dades és la base del procés de presa de decisions empresarials.
El teixit empresarial andorrà n’és conscient?
Segons la meva experiència, sí, sobretot en els principals sectors d’activitat (hostaleria, turisme, comerç, banca...) en general s’està accelerant la conscienciació del valor que es pot extreure de les dades. D’ençà que Bismart ha iniciat l’expansió internacional, Andorra és un dels països preferents on hem obert oficina i en què més projectes participem, ajudant diverses empreses clau (Pyrénées, Perfumeria Júlia, Hotansa, Saetde, etcètera) a aprofitar el valor de les dades mitjançant entorns d’analítica empresarial.
En quins sectors són més útils? Les dades són útils per a empreses de qualsevol sector. Hi ha sectors que, històricament, estan més avançats i habituats a treballar amb la tecnologia. Per posar un exemple, l’impacte de la intel·ligència artificial en el sector automobilístic no es pot entendre sense una base cultural data driven en què la investigació i l’evolució és constant. En aquest sentit, l’explotació de les dades es posiciona com una gran oportunitat de negoci per a les empreses de la banca, el comerç o vinculades al turisme.
Les empreses capten dades de moltes fonts. Com s’integren?
El primer pas és localitzar totes les fonts de dades hàbils de l’empresa i integrar-les en un magatzem de dades per a la seva explotació, on són tractades, ordenades i transformades perquè puguin ser analitzades de forma conjunta. A Bismart anem un pas més enllà de la integració, afegint valor amb dades externes útils (previsió del temps, context mercantil, entorn demogràfic i econòmic...). El més important d’aquest procés és la creació del model analític adequat per a l’explotació de la informació. El que marca la diferència és com es relacionen les dades i el disseny d’un model analític que realment sigui útil per entendre el negoci i generar valor. La integració de dades consolida una única visió de la realitat i el model analític defineix quina realitat percep l’empresa.
Aquesta integració és a l’abast de les pimes?
Absolutament. Qualsevol empresa pot generar valor amb l’explotació de dades gràcies als avanços tecnològics, el cost del procés sempre és menor que el valor resultant.
Andorra treballa per explotar les dades del país.
Què poden aportar a les empreses? La transparència i posada a disposició de les dades públiques d’un territori és fonamental per diverses raons. D’una banda, ajuda el ciutadà a conèixer com es gestionen els recursos públics i fomenta la confiança envers l’administració. De l’altra, permet a les empreses analitzar les dades públiques i poder adaptar els serveis als clients i al context mercantil del territori. El cas andorrà en concret presenta un entorn de dades molt heterogeni, complet i assumible per iniciar proves pilot en molts àmbits perquè les empreses optimitzin l’explotació del negoci i s’obrin a nous models d’innovació.
La Llei de protecció de dades ha canviat recentment. És suficientment garantista?
Les lleis de protecció de dades cada vegada van més encaminades a protegir millor els consumidors i garantir-ne els drets. La nova llei andorrana, en consonància amb l’europea (GDPR), és un pas endavant en aquest sentit.
transformacio-digital-2022
Pilar Escaler: “La digitalització canvia 180 graus la manera de relacionar-nos”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"
transformacio-digital-2022
Montse Font: “Busquem la millora contínua de l'experiència del nostre client”
transformacio-digital-2022
Xavier Herver: “L'administració electrònica ens permet anar tots a l'una”
transformacio-digital-2022
Josep Majoral: “L'e-administració agilitzarà els tràmits al ciutadà i al personal”
transformacio-digital-2022
Javier Planelles: “Hem d'usar la tecnologia sense oblidar que la nostra raó de ser és el client”
transformacio-digital-2022
Jordi Eslava: “Seguirem digitalitzant els processos que ens permetin guanyar eficiència”
transformacio-digital-2022
Lluís Hernández: “Complir la protecció de dades aportarà valor afegit a les empreses”
transformacio-digital-2022
Manel Orobitg: “Si l'empresa no és eficient no serà competitiva i morirà”
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Pere Vandellós: “El teletreball es basa en el binomi de confiança i responsabilitat ”