Marc Carcia, responsable PwC Andorra
I tu, estàs esprement el potencial de les teves dades?
Cada dada que es genera i que no és adequadament explotada és una oportunitat perduda
L'ús de les dades al món està patint un creixement exponencial únic a la història. Durant cada minut del 2021 es van enviar més de 69 milions de missatges per WhatsApp o Telegram, es van publicar més de 500 hores de continguts a YouTube i es van produir compres online per valor d’1,6 milions de dòlars. Aquestes xifres no han parat de créixer en els darrers anys, ni pararan. S’estima que durant els propers tres anys es generarà la mateixa quantitat de dades que en els últims trenta.
Això té moltes implicacions; per a les empreses, per als governs i per a les pròpies persones. Cada dada que es genera i no és adequadament explotada és una oportunitat perduda.
Una oportunitat per captar o conèixer millor els nostres clients, per oferir millor servei, per augmentar les vendes, la confiança o reduir costos, i al cap i a la fi, per prendre millors decisions. No obstant això, no tot són beneficis. Com sàviament algú deia fa uns quants anys: “Todo gran poder conlleva una gran responsabilidad.” La hiperdadificació de l’economia i la societat també suposa grans reptes i amenaces, principalment a la seguretat, la privacitat i, fins i tot, l’ètica. Empreses i administracions públiques estan abordant aquests reptes i oportunitats des de diferents perspectives, però el denominador comú és que tant directius públics com privats consideren ja les dades com una prioritat estratègica en les seves organitzacions.
En el sector públic, el govern intel·ligent, les estratègies citizen-centric, els serveis proactius i personalitzats, les Smart Cities, la reutilització i les dades obertes són exemples de tendències en què les dades són un component clau. Per altra banda, en el sector privat, amb un nivell de maduresa analític generalment superior, l’analítica de dades s’aplica a la personalització de l’experiència d’usuari, l’adaptació de productes per maximitzar beneficis i l’optimització i automatització de processos, entre d’altres. Cal dir que tant per a empreses com administracions, un adequat govern de les dades implica la reducció de riscos i l’augment de la ciberseguretat, dos elements crítics en la societat digital actual.
I com a ciutadans, què podem exigir? Les dades són poder i com a propietaris de les nostres dades tenim dret a exigir el control sobre què se’n fa. En aquesta línia, tant a la Unió Europea com a Andorra s’han aprovat diverses normes en els darrers anys orientades a protegir els drets i a regular els usos que poden fer de les dades les empreses, i també les administracions. Cal remarcar l’aprovació, l’any passat, de la Llei 29/2021, del 28 d’octubre, qualificada de protecció de dades personals a Andorra, que representa un salt qualitatiu important en la legislació andorrana.
A PwC tenim molt clara l’aposta per les dades i ajudem empreses i governs des de fa molts anys a governar i explotar millor les seves dades per assolir els seus objectius. El nostre enfocament és diferencial en la mesura que abordem els reptes des d’una perspectiva de 360 graus. La nostra metodologia de transformació analítica se centra en sis aspectes que van des de l’estratègia, passant per l’organització i el talent, el model operatiu, la tecnologia, el govern de la dada fins arribar a la cultura, aspecte clau sense el qual no és possible assolir l’èxit en la transformació data driven. Comptem amb un equip multidisciplinari que combina experts tecnològics, científics de dades, experts sectorials que coneixen i entenen el negoci, així com estrategs que són capaços d’analitzar les necessitats, comprendre les prioritats i proposar un full de ruta que permeti assolir els objectius de l’organització, no tan sols a través de les dades, sinó a partir de qualsevol palanca de canvi.
Gràcies a aquest enfocament som els partners en matèria de dades de les principals empreses i administracions de tot el món. Els nostres clients privats es troben en el sector turístic, energètic, a la banca, la mobilitat i el transport, el gran consum, les telecomunicacions i molts més. Pel que fa al sector públic, també estem acompanyant governs i administracions d’arreu en aquest camí.
A Andorra som els socis del Govern en el desenvolupament del pilar de dades, en el marc del programa de transformació digital d’Andorra. Des de fa més d’un any treballem de la mà d’Andorra Digital per definir i implementar gradualment l’estratègia de dades de país, que ha de permetre impulsar l’economia i la societat a través de les dades.
A PwC estarem encantats d’ajudar-vos i acompanyar-vos en el camí data driven. La nostra metodologia és totalment escalable i s’adapta a empreses i organitzacions de totes les mides. Treballem per casos d’ús, definint conjuntament prioritats i abordant reptes de menys a més complexos per anar construint un model analític que maduri gradualment. Hi ha velocitats i solucions per a tothom, però recorda, una dada no explotada és una oportunitat perduda, així que sigui quin sigui el teu punt de partida, ara és el moment per llançar-se al món de les dades.
Oficines a Andorra i Espanya i un centre d’excel·lència a Màlaga
PwC compta amb un equip compost per professionals ubicats a les oficines d’Espanya i Andorra i un centre d’excel·lència a Màlaga. La consultora ha impulsat una àrea de competències de data & analytics per desenvolupar projectes innovadors, amb diversos projectes en sectors com turisme i transport; salut i pharma; energia; sector públic; retail i consum; media i telecom; banca... Els equips han posat el focus sobre sis àrees clau en la prestació de serveis de data & analytics: analytical assets, estratègia data driven, arquitectura de dades, analytics, BI i oficina de la dada. El centre d’excel·lència en big data i analytics de PwC a Màlaga està integrat a la Universitat de Màlaga. Format per un equip multidisciplinari, s’orienta en tres grans línies de treball: 1) Desenvolupament de tecnologies big data, IoT, intel·ligència artificial i blockchain, 2) Desenvolupament de projectes d’intel·ligència artificial i big data en l’àmbit internacional i 3) Captació de talent en disciplines científiques i tecnològiques.
transformacio-digital-2022
Enric Martí: “La gestió i anàlisi de les dades és la base de les decisions empresarials”
transformacio-digital-2022
Manel Orobitg: “Si l'empresa no és eficient no serà competitiva i morirà”
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"
transformacio-digital-2022
Pere Vandellós: “El teletreball es basa en el binomi de confiança i responsabilitat ”