ANDORRA TURISME
La tecnologia al servei del turisme inclusiu
Les aplicacions mòbils permeten als ciutadans i turistes amb diversitat funcional gaudir del patrimoni cultural i natural
Fer possible que tothom pugui gaudir del patrimoni cultural i natural i usar la tecnologia per fer aquest propòsit realitat. Aquest és l’objectiu que s’ha marcat el programa Infoturisme, impulsat per Andorra Turisme i els set comuns, i que es concreta amb dues iniciatives innovadores, adaptades a persones amb discapacitat sensorial i física, per facilitar l’accés universal a monuments, museus, miradors o senders. “La voluntat és fer un destí turístic el més inclusiu possible i democratitzar l’accés a la cultura i la natura de tots els col·lectius”, assenyala Enric Torres, responsable de producte i nous projectes d’Andorra Turisme.
Es calcula que tant a Europa com als Estats Units hi ha prop de 50 milions de persones amb discapacitat física, intel·lectual i sensorial. Les persones amb diversitat funcional són cada cop més actives. La inclusivitat no tan sols dona resposta a un sector emergent de demanda turística, sinó que a més s’alinea amb el codi ètic de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), que en el seu article 7 estableix que “la possibilitat d’accés directe i personal al descobriment de les riqueses del nostre món constituirà un dret obert per igual a tots els habitants del nostre planeta”.
L’aplicació Parl’App és una solució per a dispositius mòbils que fa accessible la informació per al públic en general i, de manera més específica, per a persones amb diversitat funcional gràcies a un concepte multisensorial.
La diagnosi prèvia partia de la base que una part important dels llocs d’interès turístic a Andorra oferien una informació limitada, en format escrit i no adaptada a tots els públics, especialment als col·lectius amb dificultats visuals i/o auditives. A aquestes restriccions se sumen les limitacions de personal i horaris per oferir en molts indrets un servei òptim.
La tecnologia ha donat resposta a aquestes mancances. Parl’App, aplicació desenvolupada a Andorra per encàrrec d’Infoturisme, permet difondre informació professional, d’alta qualitat, adaptada a tot tipus de col·lectius, des d’infants fins a persones amb diversitat funcional, en diferents formats, gratuïta i de fàcil accés, 24x7 i sobre el terreny. El funcionament és simple. En arribar a un dels 134 punts d’interès o monuments inclosos el turista troba un panell informatiu, situat a una altura adequada per a l’accés de persones amb cadira de rodes, adaptat en braille, la llengua tàctil per a invidents, i un codi QR que enllaça directament amb l’apartat corresponent ja dins de l’app. L’usuari pot triar entre quatre idiomes (català, espanyol, francès o anglès), una àrea infantil, que inclou jocs digitals per despertar l’interès dels infants sobre el punt proposat, el mapa amb tots els atractius turístics del país geolocalitzats i una fitxa tècnica del monument. En seleccionar una determinada llengua s’activa un vídeo amb un àudio explicatiu replicat en imatges en llengua de signes.
En paral·lel s’han adaptat els miradors i els panells interpretatius per facilitar que les persones amb mobilitat reduïda puguin accedir als punts d’interès i a la informació descriptiva. El projecte partia d’una mitjana de quinze plaques per parròquia però hi ha comuns que han decidit afegir espais culturals o naturals extra. “És un programa viu, que va creixent i incorporant nous punts d’interès”, assenyala Torres.
El projecte ha gaudit de molt bona acceptació produint-se un total de 25.169 escanejos de codis QR entre l’1 de juliol i el 30 de setembre. L’eina enllaça plenament amb cinc dels objectius de desenvolupament sostenible: educació de qualitat (4), treball decent i creixement econòmic (8), indústria, innovació i infraestructura (9), reducció de les desigualtats (10) i ciutats i comunitats sostenibles (11). Parl’App ha rebut diversos reconeixements, el més recent dels quals és el Premi Skal Club Andorra de l’any 2022 en la categoria empresa de país.
L’altre gran projecte inclusiu és el Blind Explorer, una solució internacional que permet l’accés de les persones amb discapacitat visual a senders en plena natura. També es tracta d’una app intuïtiva i de fàcil ús, que guia l’usuari pel recorregut indicant-li canvis de sentit, de desnivell o de tipologia de terreny, i suggerint aturades en els punts més destacats perquè els invidents o les persones amb visió reduïda puguin fer els itineraris amb autonomia. L’app genera sons en 3D en la direcció a seguir gràcies a la capacitat humana de localitzar sons a l’espai, assegurant que els senderistes van en sentit correcte sense desviar-se.
En total s’han geolocalitzat pam a pam 77,8 km d’itineraris entre 12 rutes de diferent distància i dificultat: camí de Riberamunt (Ordino, 19 km), camí del Pla de l’Estany (la Massana 7,1 km), camí de l’Obac d’Incles (Canillo, 6,7 km), Encamp-volta al llac d’Engolasters-Pardines (Encamp, 7 km), Pardines-llac d’Engolasters-Encamp (Encamp, 5,4 km), camí a Sant Tomàs dels Vilars (Escaldes-Engordany, 2,6 km), itinerari de Coll Jovell (Escaldes-Engordany , 4,6 km), camí del rec del Solà (Andorra la Vella 5,3 km), camí ral entre Andorra la Vella i la Massana (6,6 km), camí ral la Massana-Ordino (1,6 km) i camí ral Ordino-el Serrat (9 km). Andorra Turisme recomana que abans d’iniciar una ruta es descarregui l’aplicació i l’itinerari, una precaució que, com recorda Enric Torres, l’usuari d’questa aplicació sempre acostuma a seguir.
Connectar a cop de QR
Els punts d’interès incorporen als panells el codi QR per accedir als continguts de Parl’App amb àudios en quatre idiomes i llenguatge de signes.
Un tercer projecte el 2023
Infoturisme té en cartera un tercer projecte, amb vista al 2023, també orientat a aprofitar les possibilitats que ofereix la tecnologia per facilitar l’accés universal, tant dels ciutadans del país com dels turistes, d’indrets d’interès. Com els dos anteriors, estarà concebut perquè es pugui traslladar a totes les parròquies.
transformacio-digital-2022
Montse Font: “Busquem la millora contínua de l'experiència del nostre client”
transformacio-digital-2022
Xavier Herver: “L'administració electrònica ens permet anar tots a l'una”
transformacio-digital-2022
Pilar Escaler: “La digitalització canvia 180 graus la manera de relacionar-nos”
transformacio-digital-2022
Javier Planelles: “Hem d'usar la tecnologia sense oblidar que la nostra raó de ser és el client”
transformacio-digital-2022
Jordi Eslava: “Seguirem digitalitzant els processos que ens permetin guanyar eficiència”
transformacio-digital-2022
Lluís Hernández: “Complir la protecció de dades aportarà valor afegit a les empreses”
transformacio-digital-2022
Enric Martí: “La gestió i anàlisi de les dades és la base de les decisions empresarials”
transformacio-digital-2022
Manel Orobitg: “Si l'empresa no és eficient no serà competitiva i morirà”
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Pere Vandellós: “El teletreball es basa en el binomi de confiança i responsabilitat ”