Andrés López Alonso, fundador i director de Win2Win
Transformació digital i protecció de dades
L’acceptació de la transformació digital depèn en cada moment de l’adequació a la LQPD
L’objectiu de tota mena d’entitats, públiques i privades, és modificar la seva organització i els seus serveis, per incorporar de la forma més profitosa possible un actiu cada vegada més abundant i valuós: la informació que tenen sobre els individus que formen el seu grup d’interès (ciutadans, clients, treballadors, usuaris i altres interessats, amb les dades dels quals alimenten els seus sistemes). Aquest objectiu, un pèl ambigu, es desglossa en dos de molt més concrets: mantenir o millorar la qualitat percebuda pels interessats (fidelitzar-los) i incrementar l’acompliment de l’entitat. L’estratègia per aconseguir-los és transformar-se digitalment, però no tan sols en l’àrea tècnica que típicament associem a la paraula digital, sinó en tota la seva estructura i també en la seva cultura, de manera que se centri en l’element més volàtil de l’èxit: la confiança dels interessats. I, finalment, la tàctica per assolir-ho és dissenyar un programa de transformació a la mesura de les possibilitats de cadascú, que enalteixi els seus valors diferencials i garanteixi en tot moment la protecció de dades dels seus interessats, sense convertir-se en un obstacle per a l’operació.
Aquesta protecció de dades es fonamenta sobre sis principis, entre els quals destaca el de responsabilitat proactiva, que podria resumir-se com l’obligació de prevenir per no perjudicar un interessat pel fet d’estar tractant les seves dades. I no es tracta de no perjudicar el 80% o 90% dels nostres interessats, per la qual cosa n’hi hauria prou d’implantar mesures genèriques, sinó cadascun d’ells, fet que ens obliga a haver d’analitzar el risc que cada activitat de tractament de dades pugui suposar per a la vida i els drets de les persones que formen part d’aquest 10% o 20% que difereix d’allò quotidià. No es tracta, doncs, d’adequar documents i adoptar una sèrie de mesures tipus, llistades en una checklist, sinó d’analitzar i adequar les nostres activitats al que podria passar-li o no a l’interessat mitjà, sinó a la gent poc convencional, a la gent més vulnerable. I, a més, com això que podria passar-los canvia en el temps, perquè canvia l’entitat, el seu personal, la seva tecnologia, els seus processos, les seves iniciatives i, sobretot, les seves amenaces externes, tampoc es tracta d’adequar-se una vegada i ja està, sinó d’anar adequant contínuament cada activitat, actual o futura: adequar el que fem avui, adequar els canvis i revisar si les mesures que vam posar ahir continuen sent efectives avui.
Sembla clar que la velocitat a la qual s’anirà produint la transformació digital de cada entitat, que no és únicament la velocitat amb la qual canviem de tecnologia o processos, sinó també, i de manera molt més rellevant, la d’adopció dels serveis digitals per part dels interessats, dependrà de la confiança que generem o aconseguim mantenir en aquests. I aquesta confiança, al seu torn, dependrà essencialment de com de bé o malament estiguem adequats en cada moment a la LQPD i d’altra normativa que es pugui aplicar en matèria de protecció de dades, com ara l’RGPD, i de com ho percebin els nostres interessats.
transformacio-digital-2022
Enric Martí: “La gestió i anàlisi de les dades és la base de les decisions empresarials”
transformacio-digital-2022
Pilar Escaler: “La digitalització canvia 180 graus la manera de relacionar-nos”
transformacio-digital-2022
Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"
transformacio-digital-2022
Montse Font: “Busquem la millora contínua de l'experiència del nostre client”
transformacio-digital-2022
Xavier Herver: “L'administració electrònica ens permet anar tots a l'una”
transformacio-digital-2022
Josep Majoral: “L'e-administració agilitzarà els tràmits al ciutadà i al personal”
transformacio-digital-2022
Javier Planelles: “Hem d'usar la tecnologia sense oblidar que la nostra raó de ser és el client”
transformacio-digital-2022
Jordi Eslava: “Seguirem digitalitzant els processos que ens permetin guanyar eficiència”
transformacio-digital-2022
Lluís Hernández: “Complir la protecció de dades aportarà valor afegit a les empreses”
transformacio-digital-2022
Manel Orobitg: “Si l'empresa no és eficient no serà competitiva i morirà”
transformacio-digital-2022
Àngel Alonso: “El programa de fidelització juga un paper clau en l'estratègia”
transformacio-digital-2022
Laly Sánchez: “Si les persones no l'acompanyen, la transformació es queda al calaix”
transformacio-digital-2022
Jacques Gascuel: “La seguretat dels serveis de missatgeria és insuficient”
transformacio-digital-2022
Pere Vandellós: “El teletreball es basa en el binomi de confiança i responsabilitat ”