KPMG
Aposta per la tecnologia
Andorra ha impulsat l’agència de ciberseguretat, el bus d’interoperabilitat, la digitalització del sector privat i treballa per crear l’oficina de la dada
En un món cada vegada més interconnectat i digital, l’impuls d’iniciatives de transformació digital en el territori és clau per mantenir-se competitiu en l’àmbit nacional i internacional. Andorra n’és un bon exemple mitjançant la promoció de diversos projectes.
Sense anar més lluny, una de les fites més significatives ha estat la posada en marxa de l’Agència Nacional de Ciberseguretat, per prevenir i gestionar els incidents vinculats amb la seguretat de les xarxes i sistemes d’informació. Un altre èxit digne de menció és el projecte d’activació d’una capa tecnològica d’intercanvi d’informació amb una visió única de la dada administrada, que millorarà la connexió i la integració de les tecnologies de la informació i les comunicacions a tot el país. Facilitarà la vida dels ciutadans i millorarà l’eficiència dels serveis públics, creant un canal perquè altres administracions i empreses privades puguin proporcionar i consultar dades de la ciutadania que siguin del seu interès.
Andorra també ha impulsat i subvencionat la digitalització en el sector privat amb diverses iniciatives que impulsen la innovació tecnològica i la productivitat empresarial. La implementació del model d’identitat digital sobirana és un altre pas essencial que millorarà la seguretat i la facilitat d’ús dels serveis en línia, simplificant la vida dels ciutadans i afavorint la seva interacció amb les institucions. Properament, es preveu la creació de l’Oficina de la Dada, que proporcionarà suport a un model organit- zatiu i estratègic de dades per al país.
Transformación digital - KPMG España
Quins reptes de transformació digital haurà d'afrontar Andorra?
En els pròxims anys resulta imprescindible que el teixit empresarial andorrà prengui un clar grau de consciència en referència a la necessitat -inevitable per continuar sent competitius- d’abordar amb major profunditat iniciatives de digitalització dels seus canals de relació, processos de negoci i infraestructures tecnològiques. En aquest context, serà clau identificar i donar suport a sectors que donin tracció a l’economia andorrana. Andorra té l’oportunitat d’aprofitar el potencial de negoci associat a la progressiva concentració d’un ecosistema de noves professions i talent digital al voltant de la creació de contingut en streaming, digital, e-Sports i videojocs, amb potencial de desenvolupament cap a contingut publicitari. Un altre repte és la necessitat d’establir una estratègia de país associada a l’ús de tecnologia d’intel·ligència artificial, que estigui dissenyada amb la finalitat d’impulsar i reforçar els eixos establerts com a estratègics per al desenvolupament d’Andorra. Aquestes directrius estratègiques, alineades amb l’entorn europeu, han d’orientar-se a ordenar l’aplicació d’intel·ligència artificial de manera fiable i ètica. D’aquesta manera, permetrà un adequat desenvolupament i utilització tant des del sector privat com públic, i estar lligat en un context d’inclusió digital a un marc de drets i deures digitals dels propis ciutadans.
transformacio-digital-2023
Cesar Marquina: “Les empreses que no es posen amb la IA perden competitivitat cada dia”
transformacio-digital-2023
Josep Majoral: “L'administració electrònica permet saber l'estat exacte d'un tràmit”
transformacio-digital-2023
Xavier Herver: “Ben aviat els ciutadans ja no hauran de venir al comú a fer els tràmits”
transformacio-digital-2023
Víctor Roselló: “El ciutadà no és conscient dels drets i deures amb les dades”
transformacio-digital-2023
Oriol Giró: “La digitalització és clau per a una empresa que s'expandeix”
transformacio-digital-2023
Jesús Álvarez Marcos: “Els ERP milloraran amb la intel·ligència artificial”
transformacio-digital-2023
Alfonso Torreño: “La digitalització ens ha permès centrar-nos més en el client”
transformacio-digital-2023
Francesc Badia: “La IA canviarà la feina de l'advocat però no podrà substituir-lo”