DIQUITAL
Joan Foix: “L'evolució d'un negoci passa per implementar eines digitals”
El director de Diquital, la filial d’Andorra Telecom per contribuir a la digitalització de les empreses, explica per què adoptar solucions tecnològiques és essencial per a l’èxit d’una companyia.
Què és la digitalització en l’àmbit empresarial?
És el procés de convertir les dades i els processos empresarials a un format digital. Això implica l’ús de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per millorar l’eficiència, l’eficàcia i l’adaptabilitat d’una empresa.
Per què és rellevant?
Per diverses raons, com ara l’eficiència operativa, la millora de la presa de decisions, la millora de l’experiència del client, la competitivitat, la col·laboració i la comunicació, o la innovació. D’una manera o d’una altra, la digitalització pot ser clau en la competitivitat de les empreses i l’adaptació als canvis. Però cal decidir quins processos val la pena digitalitzar i quin valor afegit ens aportaran.
Quin és l’origen i la missió de Diquital?
Diquital és la filial d’Andorra Telecom per contribuir a la digitalització de les empreses. Som una companyia especialitzada a donar resposta a les seves necessitats digitals. Quan una empresa es vol digitalitzar ha de plantejar-se quina millora vol obtenir en aquest procés de canvi, com afectarà la seva manera de treballar i a quins nous riscos s’enfronta en un entorn digitalitzat. A Diquital som especialistes amb àmplia experiència per donar resposta a totes aquestes preguntes abans d’iniciar un projecte de digitalització. Els nostres serveis se centren en la ciberseguretat, l’automatització de processos, l’anàlisi de dades i l’Internet of Things (IoT).
A quantes empreses ha facilitat eines de digitalització fins a la data?
A més de 30 corporacions de diversos sectors: estem en el sector públic, transports, gestories, oci, sector sanitari, comerç, construcció, distribuïdors, tècnics i educació, entre d’altres.
Quin és el paper de la ciberseguretat en el procés de digitalització?
En un entorn digitalitzat ens enfrontem a amenaces contra el nostre negoci molt diferents a les tradicionals, i la ciberseguretat apareix com un facilitador per poder assegurar la continuïtat de la nostra activitat, respectant els requeriments dels diferents reguladors. Per exemple, en un entorn no digital protegiríem un arxiu en paper posant-lo en una sala tancada amb clau i amb un bon sistema antiincendis; mentre que en un entorn digital ens asseguraríem tenint còpies de seguretat on només els usuaris designats puguin accedir remotament a aquest arxiu digital.
Quines són les principals solucions d’automatització de processos?
La tecnologia RPA (Robotic Process Automation) s’ha convertit en una de les estratègies més populars i esteses per a l’automatització de tasques en l’àmbit empresarial, ja que permet reemplaçar tasques manuals per tasques automatitzades sense necessitat de modificar els processos de la companyia. Entre els beneficis que aporta l’automatització cal destacar l’augment de l’agilitat i la productivitat del treball, la minimització dels errors i l’increment de la velocitat d’execució.
Quines tasques acostumen a automatitzar-se?
Les més comunes són complimentar formularis de la declaració d’impostos, descarregar moviments bancaris i pujar-los a una carpeta o eina de comptabilitat, control d’estocs, declaració d’exportació o tractament d’Excels.
Encara hi ha empreses reticents a la digitalització?
La pandèmia ens va ensenyar que les empreses que ja havien fet aquest pas no van patir tant com d’altres que no l’havien fet. Estar digitalitzats ens ha de permetre estar preparats per als canvis i poder ser més competitius en entorns canviants.
Qualsevol empresa necessita fer aquest pas?
Sí, i li ha de servir com a palanca de creixement. L’evolució del negoci passa per implementar eines digitals que ens facin estar al capdavant del sector, que ens ajudaran a ser més àgils, a estar més segurs i a fer viable i pròspera la nostra empresa. La digitalització és per a tot tipus d’empresa, però cadascuna decideix quines són les necessitats que li ha de cobrir segons l’orientació del negoci i el pressupost.
transformacio-digital-2023
Cesar Marquina: “Les empreses que no es posen amb la IA perden competitivitat cada dia”
transformacio-digital-2023
Josep Majoral: “L'administració electrònica permet saber l'estat exacte d'un tràmit”
transformacio-digital-2023
Xavier Herver: “Ben aviat els ciutadans ja no hauran de venir al comú a fer els tràmits”
transformacio-digital-2023
Víctor Roselló: “El ciutadà no és conscient dels drets i deures amb les dades”
transformacio-digital-2023
Oriol Giró: “La digitalització és clau per a una empresa que s'expandeix”
transformacio-digital-2023
Jesús Álvarez Marcos: “Els ERP milloraran amb la intel·ligència artificial”
transformacio-digital-2023
Alfonso Torreño: “La digitalització ens ha permès centrar-nos més en el client”
transformacio-digital-2023
Francesc Badia: “La IA canviarà la feina de l'advocat però no podrà substituir-lo”