FEDA

La tecnologia al servei del client i de l'eficiència

FEDA digitalitza la gestió de la xarxa elèctrica i dels processos interns L’objectiu de les millores és que repercuteixin en el consumidor final

Sala de control de Forces Elèctriques d'Andorra.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Hi ha diversos motius que porten una organització a emprendre el camí de la digitalització. De fet, hi ha molts camins cap a la digitalització. Vindria a ser el “tots els camins porten a Roma” de l’era moderna. La digitalització implica una transformació, tant interna com externa, en diferents eixos, com “processos, tecnologia i, sobretot, capital humà”, explica el director d’Infraestructures i Tecnologia de FEDA, Miquel Galera.

La companyia ha avançat en una transformació orientada a la gestió de la xarxa i als processos interns que ha de permetre fer les passes que donin visibilitat de cara a l’exterior a aquesta modernització, ja que tal com apunta Galera, “la digitalització només cobra sentit quan està al servei de la clientela i de l’eficiència del sistema”.

FEDA fa anys que treballa en una transformació interna profunda. Es tracta d’un procés general i transversal. Per posar només un exemple: un client o una clienta a qui actualitzen el comptador de la llum per un de nou intel·ligent veu només la punta d’un iceberg molt gran que implica previsió pressupostària, inversió, actualització del talent, adquisicions i implementacions tecnològiques, capacitat d’intel·ligència de dades i, sobretot, la traducció d’aquesta capacitat tecnològica digital en noves funcionalitats al servei dels clients. La suma dels tres ingredients fa que la digitalització cobri sentit.

La clientela té principalment el coneixement de la substitució dels seus comptadors per d’altres més avançats, però ja existeix un desenvolupament intern a través de l’anàlisi de dades, sempre de manera anònima i agregada, que permet adaptar el sistema elèctric a les necessitats de la societat i dels objectius de sostenibilitat de FEDA, del país i globals. D’aquesta manera, es poden adaptar les infraestructures energètiques, també digitalitzades, a allò que els sectors socioeconòmics necessitin.

Pròximament hi haurà altres exemples. Galera indica que a FEDA conviuen avui en dia diversos projectes de transformació amb reenginyeria de processos, selecció de tecnologia i formació d’empleats per poder optimitzar els mecanismes interns, per exemple automatitzant tasques de poc valor, i centrant-se en les de més valor afegit, guanyant en eficàcia i eficiència. S’actualitzen també les plataformes que recuperen les dades dels comptadors intel·ligents i hi envien ordres telemàticament, la del sistema per supervisar, controlar i obtenir dades de la xarxa des de del control central, la del sistema de gestió empresarial i es treballa en la que servirà tota la informació a la clientela en diferents formats i espais.

Són transformacions feixugues, algunes de les quals no veuran la llum fins al 2024 o més enllà, però que canviaran la manera de relacionar-se de la societat amb la distribució elèctrica, amb l’autoconsum fotovoltaic, el transport públic, les xarxes de fred i calor o els carregadors de vehicles elèctrics públics i particulars.

En aquest sentit, Galera recorda que la digitalització no és una transformació finita amb una línia d’arribada. És un aspecte imprescindible en la cultura i estratègia de l’empresa, que ha de trobar les sinergies entre el desenvolupament intern i extern, entre allò que està darrere de l’escenari i tot allò amb què interactuen els clients. Per això, Galera preveu que “les innovacions en tecnologia permetin plantejar noves solucions, oferir nous serveis”, perquè és “un procés viu que també evoluciona perquè la societat demana noves coses”.

Per donar resposta a les noves necessitats cal informació precisa per a la presa de decisions i per fer les optimitzacions necessàries de cara al client. “L’anàlisi de dades ens permet, en un primer moment, constatar allò que ha passat, després ens permet entendre per què ha passat i, finalment, poder anticipar-nos-hi en el futur”, remarca Galera, que també adverteix que “serà una activitat cada vegada més important per a FEDA, les seves filials i moltes empreses, sense cap mena de dubte”.

Per a empreses orientades a la clientela, Galera considera que els beneficis seran diversos. La clientela rebrà molta informació personalitzada, sempre que es compti amb el consentiment per tractar-la, i podrà accedir a detalls sobre hàbits de consum i capacitat d’estalvi. El desafiament serà que aquesta transformació no deixi ningú de banda, “ha d’estar pensada per a qui pugui ser més autònom i per a qui no, com una base per acompanyar-lo”, afegeix Galera. I una manera d’acompanyar és amb la pedagogia. A més a més, es pot aconseguir un altre desafiament paral·lel, “compatibilitzar progrés amb sostenibilitat”.

L’anàlisi de dades permet ajustar el cost energètic

Hi hi ha un servei que exemplifica la digitalització en benefici de la clientela i l’eficiència del sistema és el que es dona des de fa uns mesos a les grans empreses. De manera acordada i autoritzada, se n’estudien els consums horaris de les diferents instal·lacions. En primer lloc, amb l’anàlisi detallada dels darrers dotze mesos es verifica que els hàbits de consum no hagin fet variar la idoneïtat de la tarifa contractada i es fa la simulació del cost que hauria suposat amb les altres tarifes disponibles. D’aquesta manera, l’empresa pot modificar-la. En segon lloc, analitzant el comportament de tot un any i les gràfiques comparatives es pot veure si la potència contractada és l’adequada. A més, gràcies a les eines digitals es fan càlculs aproximats del cost que suposa tenir aquesta sobre-capacitat i del que es podria estalviar adaptant la potència a l’ús real. A través de l’estudi de les corbes de consum, obtingudes gràcies als comptadors intel·ligents, s’analitza el comportament elèctric hora a hora, i passant aquestes dades per l’equip que les interpreta, es pot tenir una visió adequada de com optimitzar i fer més eficient el contracte. D’aquesta manera s’aconsegueixen dos beneficis: d’una banda, la factura mensual es veu reduïda, amb una potència optimitzada a l’activitat, i, de l’altra, el sistema de distribució elèctrica de la zona es dimensiona de manera més acurada. Això evita haver de fer inversions innecessàries. Les empreses que han fet ús del servei han apreciat ràpidament els seus beneficis. A més, disposar d’informacions d’hàbits de consum les ha ajudat a fer una anàlisi preliminar pròpia que sovint permet aplicar millores senzilles però eficaces i posteriorment engegar estudis propis per a l’estalvi energètic. Aquest servei es pot oferir gràcies a la digitalització i la dedicació de l’equip de FEDA a alguns clients amb comptadors intel·ligents, però aquest és un pas inicial que en un futur s’automatitzarà amb informació en detall i personalitzada a qualsevol client per acompanyar-lo cap a la millora de la seva eficiència.

tracking