Comú d'Escaldes-Engordany
Rosa Gili: “Apropem l'administració al ciutadà per facilitar-li la vida”
La cònsol major fa balanç de la política de digitalització que ha posat en marxa la corporació, destinada a facilitar la relació telemàtica amb el ciutadà i les empreses
S’han invertit 2,8 milions en la reforma de l’edifici del comú. Per què era necessària?
L’edifici estava obsolet. No estava adaptat a nivell informàtic i de seguretat i calia actuar-hi. Hem adaptat els espais a una època de treball digital i per assegurar condicions de feina dignes. La reforma ha ordenat els sistemes informàtics i que operin amb velocitat i seguretat pròpies del segle XXI. Era una actuació necessària per connectar la casa comuna.
El comú ha invertit molt en digitalització. Recentment s’ha aprovat la compra d’una plataforma de tramitació electrònica per un import de 328.900 euros. És una partida important.
Sí que ho és. L’equip comunal sempre ha sigut molt curós amb les finances públiques. N’és una prova que hem rebaixat de manera molt significativa l’endeutament durant el mandat. En aquest cas, parlem d’una inversió necessària, que va més enllà d’aquest mandat i que també té el suport dels consellers de la minoria. La nova eina ens permetrà fer un salt qualitatiu a l’administració electrònica, que ara té moltes limitacions. L’objectiu és buscar un sistema integrat i fer que tots els processos siguin més flexibles perquè s’adaptin a la ciutadania i a les empreses amb horitzó 2025.
S’haurà de fer més inversió en matèria informàtica en breu?
Hem establert les bases per poder traçar un full de ruta i conèixer ja les inversions que s’hauran de fer a mitjà termini. Una bona planificació és clau. No serveix de res invertir si no sabem per què volem les eines que estem comprant. El comú ha desenvolupat aquest mandat un full de ruta a quatre anys vista que permetrà una planificació més ajustada sobre la inversió informàtica els pròxims anys.
Els cònsols han capitanejat el projecte, però vostè hi entén de tecnologia?
És un tema pel qual em vaig interessar fa un temps amb un projecte amb els meus germans i per això soc conscient de la seva importància. Però és clar que ni jo ni el cònsol menor som experts i per això ens hem envoltat d’un equip competent i els hem fet confiança. La nostra feina no consisteix a saber de tot, sinó a donar suport a aquells projectes que considerem necessaris i positius per la ciutadania, que és a qui ens devem. El departament d’informàtica ens ha ajudat a fer una anàlisi de la situació en què es trobava el comú quan vam arribar per veure què s’havia de canviar. Hem invertit decididament en aquest canvi cap a la digitalització perquè sabem que és el futur.
Quins efectes concrets tindran aquests canvis per a la ciutadania?
Són diversos, però la finalitat és agilitzar els tràmits administratius fent-los més dinàmics i transparents.
Pot posar-nos un exemple?
Quan tot el procés s’hagi implementat la totalitat de les relacions entre l’administració i l’administrat podrà ser telemàtica. Això permetrà simplificar tots els processos. Dit d’una altra manera, apropem l’administració a la ciutadania amb l’objectiu de facilitar-li la vida. A més, l’administrat tindrà més opcions, com ara tenir a l’abast una carpeta ciutadana amb tots els procediments.
Això vol dir que ja no es podran fer tràmits presencials?
Sempre hi haurà l’opció de fer tràmits presencials. No hem d’oblidar que treballem per a totes les persones i no tothom se sent còmode amb la digitalització. El tracte amb la ciutadania seguirà sent una prioritat.
Els canvis també afectaran les empreses? Sens dubte. El sistema integrat flexibilitzarà i simplificarà tots els processos perquè s’adaptin a la ciutadania i a les empreses. L’eina facilitarà la convocatòria de concursos i la presentació d’ofertes.
La pàgina web també s’adaptarà al nou sistema?
Al nou sistema i als nous temps, per apropar-la a totes les persones. Per això, la nova pàgina web estarà adaptada també a les persones amb discapacitat.
Però, tot això no es veurà fins al proper mandat...
S’ha fet molta feina aquest mandat que no és visible, però sense la qual no hi hauria les bases necessàries per als canvis. No hem treballat només pensant en el nostre mandat, hem treballat pensant en la ciutadania i això implica també el futur. El que ha fet aquest comú al final és posar les bases de futur en termes d’innovació tecnològica i estratègia digital, que permetrà aplanar el terreny almenys en els propers dos mandats. És la nostra obligació com a responsables polítics.
Els treballadors del comú també s’hauran d’adaptar al nou sistema.
El comú ha fet formacions per acompanyar-los. L’objectiu és donar el millor servei a la ciutadania fent equip i treballant conjuntament. Dit d’una altra manera, hem de créixer junts i fer pinya per millorar el servei al públic.
En què beneficiarà el ciutadà?
RAPIDESA Els processos administratius seran més simples, fet que permetrà agilitzar els tràmits. 100% TELEMÀTIC La relació entre l’administració i l’administrat podrà ser 100% telemàtica i també es mantindrà la part presencial. FACILITATS Els canvis facilitaran els processos administratius als ciutadans i també a les empreses, que podran presentar-se de manera més àgil i senzilla als concursos públics. SEGURETAT Els esforços en matèria de ciberseguretat permeten garantir la seguretat de la xarxa. ADAPTADA A TOTHOM La nova pàgina web estarà adaptada a persones amb discapacitats. TRANSPARÈNCIA Les noves eines permeten aprovar l’administració a la ciutadania i fer-la més transparent.
transformacio-digital-2023
Cesar Marquina: “Les empreses que no es posen amb la IA perden competitivitat cada dia”
transformacio-digital-2023
Josep Majoral: “L'administració electrònica permet saber l'estat exacte d'un tràmit”
transformacio-digital-2023
Xavier Herver: “Ben aviat els ciutadans ja no hauran de venir al comú a fer els tràmits”
transformacio-digital-2023
Oriol Giró: “La digitalització és clau per a una empresa que s'expandeix”
transformacio-digital-2023
Jesús Álvarez Marcos: “Els ERP milloraran amb la intel·ligència artificial”
transformacio-digital-2023
Alfonso Torreño: “La digitalització ens ha permès centrar-nos més en el client”
transformacio-digital-2023
Francesc Badia: “La IA canviarà la feina de l'advocat però no podrà substituir-lo”
transformacio-digital-2023
Víctor Roselló: “El ciutadà no és conscient dels drets i deures amb les dades”