SASS
Plataforma de gestió de dades per millorar l’atenció assistencial
Els eixos del model de governança són metodologia, organització i tecnologia
La informació de valor proporciona als professionals eines addicionals
És àmpliament conegut que els cada cop més freqüents avenços tecnològics, així com l’aparició de noves necessitats que se’n deriven, han afectat de manera molt significativa tots els àmbits de la societat, tant des d’un punt de vista empresarial com personal.
Des d’una perspectiva de les organitzacions, aquests canvis, juntament amb el fet de disposar d’arquitectures amb múltiples sistemes d’informació en què cada cop tot està més interconnectat, especialment significatiu en l’àmbit de la salut, provoca que el volum de dades a gestionar sigui cada cop més gran i amb tendència creixent.
Des del SAAS s’ha plantejat com un dels aspectes clau per a la millora continua poder treure profit d’aquesta informació i que es vegi reflectida en una millora del servei, tant assistencial com operatiu. Això implica no tan sols disposar de les dades, sinó també governar-les. És a dir, ser coneixedors de la informació disponible, gestionar-la, vetllar per la seva qualitat i explotar-la de manera eficient per obtenir informació valuosa per la presa de decisions.
Amb aquest objectiu es va iniciar un procés de transformació de l’àmbit de dades basat en un nou model de governança sobre tres pilars: metodologia, organització i tecnologia.
Les persones i la governança al centre
La nova metodologia de treball ha permès implementar processos i funcions al voltant de la governança en dades, donant protagonisme i participació als professionals de la salut i les seves necessitats, i en conseqüència les de la població.
Alguns d’aquests nous processos i productes són: la definició d’un nou model de dades, identificació de les dades mestres, enriquiment de la informació amb els sistemes distribuïts, mesurar i millorar-ne la qualitat, catàlegs de dades i d’indicadors assistencials i de servei. Tots ells, nous registres que faciliten el coneixement i l’accés de les dades a tota l’organització.
La qualitat, una peça fonamental
La definició de nous processos que permet un monitoratge continu de la qualitat de les dades enregistrades, amb quadres de comandament i indicadors del grau de qualitat que permeten, en primer lloc, engegar processos correctius i tot seguit, plans de millora continua de les dades.
Solucions tecnològiques com a accelerador del procés
Des de la perspectiva tecnològica s’ha definit un nou model d’arquitectura amb noves solucions que fan possible tots els canvis definits, i especialment posar els mitjans perquè els professionals puguin fer-ne un consum de manera eficient, àgil i centralitzada.
Aquesta nova situació, amb informació de valor, proporciona als professionals eines addicionals per a la seva feina i la seva presa de decisions de cara a una millor eficiència de la gestió dels recursos, les necessitats i la millora del servei.
La transformació com un procés continu
El desplegament d’aquest nou model es realitza de manera progressiva, facilitant, d’una banda, no interferir en les necessitats operatives existents, i, de l’altra, mostrar-se flexible per tal es pugui anar adaptant de manera constant al llarg del temps.
En definitiva, el procés de transformació iniciat no és un procés limitat en el temps, tot al contrari, forma part d’un procés continuat en què s’aniran desenvolupant noves fases amb capacitats més avançades que vagin consolidant una millora del servei.
Implantació del programa ICCA als quiròfans de l’hospital
A principi d’aquest any es va finalitzar el projecte d’expansió de l’ICCA als quiròfans, un sistema que millora la digitalització de la informació clínica i ofereix una atenció de qualitat i segura per als pacients. L’ICCA proporciona suport avançat per a la presa de decisions i l’estandardització de processos clínics, aportant documentació estructurada i eines analítiques en temps real a tot el procés assistencial.
Amb l’expansió de l’ICCA als quiròfans, l’hospital digitalitza els episodis d’anestèsia, automatitzant el registre de dades com la pressió arterial, la freqüència cardíaca i altres paràmetres vitals. Això elimina tasques manuals, millora la qualitat de les dades i redueix el risc d’errors, oferint així més seguretat per al pacient. Tots els professionals vinculats al SAAS tindran accés ràpid i integrat a la història clínica digital, facilitant la continuïtat assistencial i la qualitat en el seguiment postoperatori.
Aquest avanç no tan sols contribueix a millorar la seguretat del pacient en els procediments quirúrgics, sinó que també redueix l’ús de paper, aportant un benefici ambiental positiu per al SAAS.
MILLORES APLICADES
Registre automàtic de dades
L’ICCA recull i registra automàticament dades com la pressió arterial i la freqüència cardíaca a partir de diversos dispositius mèdics, garantint el monitoratge i la documentació en temps real.
Integració amb la història clínica
Els episodis d’anestèsia s’integren directament a l’historial mèdic electrònic del pacient, proporcionant una visió completa i millorant la continuïtat de l’atenció.
Millora de la seguretat del pacient
En reduir la introducció manual de dades, disminueix la possibilitat d’errors i millora la seguretat durant els procediments.
Eficàcia del flux de treball
La unificació de sistemes entre UCI i quiròfans agilitza el flux d’informació, permetent als professionals sanitaris dedicar més temps a l’atenció al pacient i menys a tasques administratives.