ESCALDES-ENGORDANY
“Passarem de gestionar el 0,5% dels tràmits ‘online’ al 99%”
La Cònsol major, Rosa Gili, detalla els passos que ha fet el comú escaldenc en la digitalització dels tràmits i com han estat pioners a l’hora d’aplicar la plataforma d’intercanvi entre administracions.
El comú està invertint molt en la digitalització. Quin és l’objectiu?
El comú està fent molts esforços en l’adaptació cap a la digitalització i aviat es podran veure els resultats. L’objectiu al final és facilitar la vida al ciutadà perquè pugui fer tots els tràmits de la manera més còmoda, àgil i transparent possible.
Ens pot posar algun exemple del que es podrà fer ‘online’?
Pràcticament, qualsevol tràmit. Des de pagar una sanció fins a demanar certificats o fer sol·licituds, temes de bonificacions, d’aparcaments... També temes de serveis com ara qüestions relacionades amb el cementiri o tràmits relacionats amb el medi ambient, entre altres. Passarem de poder gestionar un 0,5% dels tràmits de manera online a poder-ho fer en un 99% dels casos.
Sempre hi haurà l’opció de fer les gestions presencials
Això vol dir que ja no es podran fer tràmits presencials?
Sempre hi haurà l’opció de fer tràmits presencials. No hem d’oblidar que treballem per a totes les persones i, per tant, també hem de donar opcions a aquells usuaris que no se sentin còmodes amb l’administració electrònica. El tracte amb la ciutadania continuarà sent una prioritat, però s’incorporarà l’opció de tenir una relació entre l’administració i l’administrat que sigui telemàtica per a aquelles persones que ho prefereixin.
Els canvis també afectaran les empreses?
Sens dubte. El sistema integrat ha de flexibilitzar i simplificar tots els processos perquè s’adaptin a la ciutadania i també a les empreses. De fet, ja fa mesos que l’eina permet la convocatòria de concursos i la posterior presentació d’ofertes perquè les empreses puguin fer tots els tràmits el cent per cent en línia.
És un canvi important i a vegades això pot generar pors o dubtes.
Sí, és cert, però és cap a on hem d’anar. Dels canvis també surten els grans avenços i les oportunitats. El que és important és explicar-ho bé i fer molta pedagogia.
I com es consciencia els treballadors?
En l’àmbit intern, ja s’està fent molta feina per explicar als treballadors l’esforç que representa aquest projecte i ja s’ofereixen les formacions pertinents perquè tot el personal s’adapti a la nova manera de treballar. I, de fet, haurà de ser un aprenentatge constant, ja que el nou sistema també s’anirà adaptant als nous temps i anirà millorant a mesura que la ciutadania el faci servir. Però tenim una bona base, situació que ens permetrà sortir ja d’entrada amb seguretat i després continuar millorant.
La digitalització també permetrà més agilitat i intercanvi d’informació entre administracions?
Ha de ser un dels objectius. De fet, el comú d’Escaldes-Engordany ha sigut pioner a utilitzar la passarel·la d’intercanvi de dades entre adminis- tracions. És una feina que s’ha fet des d’aquí i que permet aplanar el terreny per a les altres. Un exemple d’aquest intercanvi d’informació s’ha fet per consultar les targetes especials d’aparcament que autoritzen les persones amb una discapacitat reconeguda per la Conava d’estacionar a les places reservades per a persones amb mobilitat reduïda.