Salvador Rivas, CEO d'INICED
“Quan parlem de transformació digital parlem de talent i persones”
Encapçala INICED, una consultoria creada el 2018 que acompanya organitzacions i negocis en l’estratègia digital. Col·labora amb Actua Tech i KPMG en el projecte de transformació digital de país.
Salvador Rivas és un bon coneixedor de la realitat digital andorrana. La consultoria que lidera, Iniced, va col·laborar el 2019, juntament amb la Cambra de Comerç i MoraBanc, en l’estudi de maduresa digital d’Andorra, i col·labora en el programa Actua Growth amb el seu director de transformació digital, Fernando Ramoneda, com a mentor.
Com estan les empreses andorranes en aquest procés de transformació?
Amb la Covid-19 l’empresa andorrana està fent un gran esforç cap a aquesta transformació per adaptar-se al més aviat possible a aquesta realitat i cada dia està més conscienciada dels canvis que s’han de fer. Queda un camí llarg per recórrer però estem en la bona direcció.
Què ha de fer qualsevol empresa per adaptar-se a la transformació digital en aquest període d’incertesa?
Quan parlem de transformació digital estem parlant de talent i de persones, més que de tecnologia. L’empresa ha d’adaptar-se i apostar pel canvi cap a la digitalització tant amb els seus empleats com amb els seus clients.
I com s’aborda aquest canvi?
Ens basem en quatre eixos claus per impulsar el canvi: creació de full de ruta de l’organització (amb la propietat gestora per definir les estratègies); el client en l’epicentre del negoci (identificant els canals digitals i els compromisos amb ell); Employer Branding (l’empleat és el nucli de l’organització per formar-lo i involucrar-lo en aquests canvis), i la creació de nous leads de negoci per a aquests nous contextos digitals.
I a partir d’aquí, què?
Un cop definits, ajudem a posar en marxa les metodologies Agile: amb un full de ruta de treball i d’organització, centrat en el client, i amb grups interns de treball multifuncionals i amb llibertat de decisió.
Com entren en joc les dades?
Les empreses tenen multitud de dades, aquestes dades són informació i si no s’exploten, visualitzen i interpreten de manera adequada, s’estan perdent moltes oportunitats. La visualització de les dades ens permet veure d’una manera ràpida on som i quines oportunitats se’ns ofereixen, són una eina clau per a la presa de decisions àgils i per al creixement de l’organització.
Llavors, en què ens ajuda la transformació digital a mantenir i augmentar les vendes?
Cal definir la transformació digital com un procés que fa que l’organització se centri en el seu client per tenir una millor relació i experiència digital amb ell. És una gestió de cultura de canvi de les persones. Hem de donar suport a l’empresa amb formacions Incompany als seus empleats, com IA, Machine Learning, Big Data, Design Thinking, Metodologies Agile, Customer and Business Intelligence i Data Analytics.
Per a les vendes ‘online’ les plataformes de pagament són des d’Andorra una dificultat.
A dia d’avui no hi ha cap entitat de pagament online registrada legalment a Andorra. Si volem que el comerç electrònic sigui un dels pilars dels negocis, caldria flexibilitzar la regulació de país, sempre dins dels paràmetres normatius del sector, per reflectir aquesta realitat i cobrir les necessitats dels usuaris andorrans.